Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är ingenting som säger att det skulle vara omöjligt att få jobbet som Frivårdsinspektör utan universitetsExamen om man har godkända betyg i de "rätta" universitetskurserna som inte är ihopsatta i någon examen. Det är upp till en arbetsgivare att bedöma den utbildning med vilken man söker jobbet, detta föra att det yrket är icke-reglerat.

    Med det sagt, så skadar det givetvis inte att söka jobbet med en färdig examen men vilka kurser som i så fall kan eller bör ingå måste du fråga på de institutioner där du vill ta ut kandidatexamen. Centralt/generellt finns följande bestämmelser: för att kunna ta ut en kandidatexamen måste man ha ---
    180 godkända högskolepoäng
    av dem Minst 90 hp måste vara i det så kallade Huvudämne
    Vilka de resterande högskolepoängen som kan eller bör ingå (vilka kurser) är upp till det lärosäte/institutionen där man tar ut examen; ofta krävs det att ännu 30 hp ska vara i antingen huvudämnet eller i ett "närliggande ämne" (vilka ämnen som är närliggande är också upp till lärosätet/institutionen att ge svar på.
    Med det måste jag hänvisa dig till studievägledare på de institutioner där du vill ta ut din examen.
    Om yrket frivårdsinspektör kan du läsa på framtid.se/yrke/frivardsinspektor

    Studie- och yrkesvägledare