Funderingfrikurs

    Hej! Jag har blivit antagen till frikursen psykologi grundkurs med 30 hp i örebro. Jag undrar om man kan bygga upp en examen och vad kan man tillägga mer alltså andra kurser, vad kan man bygga upp för examen? Såg på MDU att man kunde bygga upp examen för beteendevetenskap med fristående kurser så hoppas man kan göra detsamma på örebro universitet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    mitt råd är att du börjar läsa den kursen där du är antagen och innan sista dagen i anmälningsperioden (till hösten 2024) bestämmer dig om du vill att psykologi ska bli ditt Huvudämne eller om du vill ha ett annat huvudämne i din framtida kandidatexamen.
    I huvudämnet ska man ha minst 90 högskolepoäng och av de resterande poängen (upp till totalt 180 hp) så kan man ofta ha en del "valfria" kurser (alltså vilka som helst högskolekurser). Planering mot kandidatexamen gör man med studievägledare på den institutionen där man vill få ut sin examen.
    Om du innan mitten av april 2024 bestämmer dig för att ha ett annat huvudämne, än psykologi, sök då läsa kurser i det (andra) ämnet - du måste samla på dig 30hp+30hp+30hp i ditt huvudämne.

    Studie- och yrkesvägledare