Helena9w730

    hej jag går just nu i andra terminen vård i 1an och det känns lite jobbigt med praktiken för jag läser lärling då är det att man har mer praktik än när man är i skolan. Jag trivs inte i min klass och jag kunde inte bytta i första terminen pågrund av matematiken för jag fick inte godkänt från 9ans matematik men jag kom in ändå och nu vet jag inte vad jag ska göra eftersom att jag fick reda på att det blir svårt att byta program i 2 året speciellt att samhäll och vård har olika ämnen och jag vill helst inte börja om ett år finns det nåt sätt att inte börja om för att gå in i nytt program och jag vet att jag ska kontakta syv i min skola men vad ska jag göra om det inte funkar ska jag då kontakta rektorn. Jag är också orolig över matematiken i samhäll och hur det kommer bli men jag känner att det är bättre att stanna kvar i ett program som jag inte tycker om vad tycker du jag ska göra för jag behöver verkligen hjälp.

    • Milla : Hur ligger du nu i matematiken? Har du nu fått godkänt i grundskolans matte?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du beskriver en ganska komplex situation: du "kom in ändå" fast du saknade godkänt betyg i matte från grundskolan; du var alltså inskriven i IM:Programinriktat val (ett av de Introduktionsprogrammen). Har du nu fått godkänt betyg i matte från "nian"? För att i annat fall är du fortfarande obehörig till alla nationella (svenska) gymnasieprogram. Obehörig elev kan inte (får inte) antas till gymnasiet.
    Ett annat "problem" är att kurserna på VO och SA är det ganska stor skillnad på.
    Ännu ett "problem" är att man på SA läser svårare spår i ämnet matematik, b-spåret. På yrkesprogrammen, VO läser man det lättaste spåret i ämnet matematik, a-spåret.
    ****
    Min bedömning som jag baserar på lång erfarenhet och innehåll i skolans styrdokument är att det kommer inte att hjälpa prata med SYV eller rektor om syftet är att du skulle "gå över" till ett annat program nu, eller under sommarlovet, utan att behöva börja om från början (från augusti i årskurs 1).
    Bra om du nu är eller blir behörig till gymnasiets nationella program (om jag förstår dig rätt saknades endast matten från grundskolan för dig). Om du är behörig till de nationella programmen (fick godkänt betyg i matematik från "nian"), då kan du söka till gymnasiet på nytt, till år1 till hösten 2024. Om du är behörig till SA, kan du söka läsa på SA. Men tänk på att man på SA läser svårare matte än på yrkesprogram.
    Ansökan gör du via gymnasieantagningen. Du kan söka under valperioden eller under omval/nyval som ligger senare på våren.
    Jag kan inte förbjuda dig gå prata med SYV på din skola eller med rektorn eller med vem annars du vill prata med. Med SYV-en kan du diskutera vad som finns att göra... Det går dock inte hoppa in i ett annat program mitt i läsåret eller hoppa över hela "ettan"...

    Om du absolut inte vill gå om ett år på gymnasiet utan vill fortsätta framåt, då kanske du kan byta från lärling till "vanlig"/Klassisk/klassrums-undervisning men inom samma gymnasieprogram? I så fall ingår det 15 veckors APL (praktik) fördelade på 3 gymnasieår.

    Ett annat förslag är att du söker till att läsa inom folkhögskola, se framtid.se/studier/folkhögskola -- det är till de allmänna kurserna du söker. På allmänna kurser på gymnasial nivå på folkhögskolorna kan man börja när man är 18 år eller "nästan 18 år" (man måste fylla 18 under första terminen av studierna) eller vara ännu äldre. Folkhögskola är en annan studieform. Undervisningsmetoder och tillvägagångssätt skiljer sig både från de på gymnasiet och även mellan olika folkhögskolor. Du får söka till alla folkhögskolor i hela Sverige men tänk på var du skulle bo i så fall, om du kommer in? Många folkhögskolor utanför stora städer har studerandeboende på skolan eller nära skolan men i de stora städer finns inte den möjligheten.

    Studie- och yrkesvägledare