ja1111

    Hej. Jag går på ekonomiprogrammet på GU nu och började HT23 men vill byta till annat universitet som har start VT24, vilket innebär att jag behöver gå om termin 1. Jag har redan sökt via antagning.se men jag undrar om jag behöver hoppa av utbildningen jag läser redan nu eller kan jag vänta till terminens slut, eftersom det finns gräns om 45hp / termin då jag är rädd att jag inte kommer in på den andra utbildningen pga att jag redan läser ett program för tillfället. Eller utgår de utifrån hur många kurser jag har anmält mig till vårterminen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag vill råda dig att kontakta Antagning.se - du kan t.ex ringa på vardagar kl.9-16 på tel.nr 0771-550720. Du bör kunna söka och konkurrera om plats på en ny utbildning även om du nu går utbildning inom högskola-universitet.
    Vad jag förstår det, så funkar administration kring universitetsantagning så att du bör lägga den nya utbildningen högst upp, som ditt första alternativ och längre ner de kurser som du söker till termin 2 på din nuvarande utbildning. Inom programmet har du platsgaranti på de kurserna som ingår i programmet. Att hoppa av "bara för att kunna delta i konkurrensen om en ny utbildningsplats" känns väldigt onödigt. För det första, så vet ju ingen på förhand att hen kommer in (även om du har högt meritvärde och högt resultat på högskoleprovet så kan andra sökande ha ännu högre meriter... så du vet först när du får Antagningsbesked...). Kommer du in på den nya utbildningen kan du i så fall fortsätta på den du läser nu (antar jag... om det inte är så att du ej vill fortsätta läsa även om du inte kommer in på en ny utbildning).
    Så jag tycker du bör genom kontakt med de som jobbar på Antagning.se försäkra dig om att du kommer konkurrera om plats på den nya utbildningen samtidigt som du fortfarande har chans att fortsätta läsa det programmet som du redan har påbörjat. Med "samtidigt" menar jag att du längre fram ska ha möjlighet att välja - byta till en ny utbildning eller stanna kvar på din nuvarande.

    Studie- och yrkesvägledare