elev
    Hej!

    Jag har nyligen kollat på flera olika gymnasieskolor för att se vilken som passar bäst, och jag hittade naturvetenskapsprogrammet på P A Fogelstömm som verkar passa mig mycket bra. Det beror delvis på att jag behöver pendla mindre dit jämfört med andra skolor i stan (bor i Saltsjöbaden), och även för att de har så ambitiösa elever. Det finns dock en sak som oroar mig. Deras genomsnittliga slutbetyg för avgångseleverna är 16,5, vilket motsvarar ungefär C-B i genomsnitt. Hur kan det komma sig? Alla elever som kommer dit har nästan A i alla ämnen från grundskolan, men får endast C-B där. Får de sämre betyg eftersom alla är så duktiga, och att det blir svårare att sticka ut som "bra"? Jag jämförde den här siffran med andra gymnasieskolor som Viktor Rydberg gymnasium Odenplan, där eleverna i genomsnitt har lägre grundskolebetyg, men ändå får ett genomsnittligt slutbetyg på 18,2 på naturvetenskapsprogrammet. Mitt mål är att efter gymnasiet komma in på Cambridge och studera datavetenskap, vilket gör att betygen är mycket viktiga för mig eftersom Cambridge tittar på dina betyg och inte dina högskoleprovsresultat. Jag tycker om P A Fogelstömm:s koncept, men är orolig för att det nästan är omöjligt att få de betyg jag behöver för Cambridge, även om utbildningen är bra. Vad bör jag göra? Ska jag leta efter en annan gymnasieskola där de inte ger duktiga elever sämre betyg än vad de förtjänar, eller ska jag chansa och hoppas på att jag ändå kan få bra betyg?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag förstår det som så att du ska söka till gymnasiet till nästa höst, alltså till HT24, stämmer det? I så fall har du ännu mycket gott om tid på dig att välja gymnasieskola. Du ställer frågor om betygsnivån för eleverna på P A Fogelströms gymnasium, en skola som inte i sitt utbud har den utbildning som jag tycker du i första hand bör välja, nämligen IB-programmet (i första hand) eller (i andra hand) inriktning Teknikvetenskap på TE. Listan på skolorna som (enligt vad vi vet idag .. men utbud av utbildningar ändras ju också) som erbjuder IB i Stockholm (fyra skolor) finner du på gymnasieguiden.se/gymnasium?IB-sthlm
    Om IB läs på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IB
    I andra hand (om du inte vill eller kan läsa på IB) titta på TE/teknikvetenskap och/eller på TE/informations-och medieteknik
    Varför jag "avråder" dig från naturvetenskapsprogrammet? Jo, för att inför den framtida utbildningen som du har som mål att komma in på, så behöver du inte läsa biologi, vilket är obligatoriskt ämne på NA, utan du kan lägga mer tid och energi på de ämnena som du kommer att veklingen behöva som engelska och data-ämnen som t.ex programmering.

    Studie- och yrkesvägledare
    • elev : Hej! Jag funderar på att välja naturprogrammet av flera skäl. Först tänkte jag studera IB, men insåg sedan att det skulle göra ansökningsprocessen till svenska universitet svårare på grund av konverteringen till svenska betyg. Nu planerar jag att studera datavetenskap vid Cambridge, men om jag inte blir antagen eller ångrar mitt beslut kommer jag ha starka betyg från naturprogrammet. När det gäller teknikprogrammet har jag pratat med min storebror och kusin som går på olika skolor, och de säger samma sak. På teknikprogrammen verkar studenterna vara mindre motiverade och främst intresserade av dataspel på fritiden, som min kusin sa. Många ämnen på teknik- och naturprogrammet innehåller mycket matte och fysik. Jag tror att jag kommer lära mig mer inom dessa ämnen på naturprogrammet, eftersom jag kommer att studera med mer motiverade och diverse grupp studenter, istället för bara killar som älskar att spela. Redan nu, i årskurs 8, har jag läst flera av gymnasiematematikkurserna, vilket ger mig extra tid att programmera och utveckla mina färdigheter inom det området. Jag planerar också att engagera mig i programmeringsprojekt utanför skolan och diskutera detta i mitt "Personal statement" när jag ansöker. Detta bör ge mig en djupare förståelse inom matte, fysik och datavetenskap, vilket alla är nödvändiga ämnen. Dessutom kommer det att öppna upp flera möjligheter eftersom jag fortfarande kommer att ha behörighet till andra kurser. Är mina resonemang logiska eller finns det brister i min plan?
    • Milla : Jag tycker att det är jättebra att du tänker igenom ditt gymnasieval så noga som du gör. Du har ännu ganska lång tid på dig att bestämma dig. Vad gäller IB, så brukar eleverna på IB vara mycket motiverade, och även om du får lägre meritvärde än du skulle fått efter naturvetenskapsprogrammet så kan du komma på ett universitet i Sverige med resultat från högskoleprovet. Att kunna mycket bra engelska är en fördel i alla yrken men speciellt i data.IT-yrken där arbetsspråk ofta är engelska och du på IB kommer bli mycket bra på engelska. Så, jag "röstar för" IB för dig (i första hand) men det är du som bestämmer.