Este

    Hej! Jag ska bo utomlands ett tag efter att jag har tagit studenten. Jag tänkte läsa distans medan jag är utomlands, engelska GR, a, b och sedan c kurserna. För att sedan kunna söka jobb, vare sig det är i sverige eller internationellt, behöver jag en examen. Vad borde jag läsa ytterligare (kurs eller program) och hur ska jag sätta ihop kurserna för att få examen så att jag sedan kan jobba som engelska lärare? Eftersom jag inte är helt säker på att jag vill bli engelska lärare så undrar jag vad jag borde läsa för ”breda” kurser/program för att ha många öppna dörrar för framtiden? Har tänkt på att bli tolk osv. Tack :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    yrken som Lärare och Tolk kan "se" ganska olika ut i olika länder (olika regler kan gälla och arbetsvillkor kan se väldigt olika ut, beroende på vilket land man jobbar i).
    I Sverige är man "behörig lärare" om man har lärarlegitimation från skolverket för rätt ämne och rätt nivå, t.ex om man har legitimation som Lärare i engelska för att undervisa på grundskolan, är man ej behörig att undervisa på gymnasiet; men gymnasielärare är behörig att undervisa i samma ämne även i grundskolans senare år (alltså på "högstadiet"). För att kunna få lärarlegitimation måste man, som regel, i grunden ha lärarexamen i rätt ämne och rätt "nivå". När det är lärarbrist kan dock även obehöriga lärare undervisa, men obehöriga lärare får ej sätta betyg. Det smidigaste sättet är att söka till Ämneslärarprogrammet på lärarhögskolorna. Vill man försöka bli "behörig Lärare" genom fristående kurser läser man minst 90 högskolepoäng i sitt blivande undervisningsämne (tre terminer på heltid) och försöker sedan hitta KPU, kompletterande pedagogisk utbildning (på förhand är det omöjligt att veta var eller inte ens om KPU i rätt undervisningsämne kommer erbjudas - så det är en osäker väg att ge sig in på...).
    ***
    Vad gäller Tolk och Översättare - så jobbar man, i Sverige, på "timmar vid behov" och vet inte hur mycket jobb det kan bli nästa månad eller ens nästa vecka; inkomster är därför mycket osäkra och beror på vilka behov som (för tillfället) finns + hur duktig man själv är på att "jaga in" uppdrag.
    Du får gärna kika på yrkespresentationerna:
    framtid.se/yrke/oversattare
    framtid.se/yrke/tolk

    Hur reglerna och villkor (arbetsmiljö, lön mm) ser ut för olika yrken i olika länder kan variera väldigt mycket. T.ex kan jag inte utesluta att  Tolk och Översättare kan i vissa länder få fastanställning (med månadslön). Och  Lärare kan i många länder jobba och anses vara "behörig" även utan någon formell pedagogisk utbildning (det kan i alla fall inte uteslutas...). Alltså, behöver du undersöka hur reglerna ser ut i just det landet som du vill jobba i - i framtiden.
    Jag förstår att det är svårt att på förhand veta exakt i vilket land man ska bo och jobba... Det som är alltid bra är att kunna fler språk så bra som möjligt  - det kan underlätta ganska mycket och på olika sätt; t.ex visar forskning att i fall man kan flera språk har man mycket lättare att lära sig ännu ett nytt språk (även som vuxen och även som "äldre"-vuxen).
    Kan man några språk "bra" alltså flytande (i bästa fall på "modersmålsnivå") brukar det nästan alltid finnas möjlighet att använda språkkunskaperna att (på något sätt) trygga sin försörjning; om det ej finns möjlighet att få fast-anställning (tillsvidare med månadslön) så kan man (i alla fall som oftast) få tillfälliga uppdrag och få inkomst "den vägen".
    Så, om du är språkintresserad, läs språk. Gillar du engelska och vill jobba som lärare i engelska eller tolk eller/och översättare, läs i så fall så mycket engelska du kan och du ska, förhoppningsvis, i framtiden hitta möjlighet att försörja dig genom dina mycket goda kunskaper i engelska.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare