Lisakatt

    Jag hade behövt mer meritpoäng för att komma in på någon av de utbildningar som jag är intresserad av. Jag har redan gymnasieexamen och snittar C i betyg. Jag funderar då på om jag får det genom att läsa nya kurser? Eller om jag behöver läsa upp mina redan befintliga betyg? Eller hur gör jag detta lättast?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du har gymnasieexamen och snittar C i betyg, har du jämförelsetal på 15.0 (alltså ditt snittbetyg är 15.0). Har du även några meritpoäng? Om vilka kurser som ger meritpoäng kan du läsa på gymnasieGuiden.se/meritpoäng
    Max antal meritpoäng som man kan få är 2.5. Och meritpoängen plussas på (till) ditt snittbetyg. Om du har snitt på 15.0 och max antal meritpoäng, blir ditt meritvärde 17.5. Det är med meritvärdet som du konkurrerar om plats på svenska högskole-universitetsutbildningar / i betygsgrupper.
    Nu vill du höja ditt meritvärde genom en komplettering och du med det högre meritvärde kommer prövas i BII, kompletteringsgruppen. Detta samtidigt som du med det lägre meritvärde prövas i BI, direktgruppen (om du redan innan komplettering var behörig).
    Nya gymnasiekurser som inte ingår i ditt examensbevis kommer räknas in endast i två fall:
    - om den nya kursen krävs för särskild behörighet
    eller
    - om den nya kursen ger meritpoäng.
    Skulle det vara så att du redan nu har max meritpoäng då kan du inte få fler meritpoäng.
    I vilket fall så höjs meritvärde i kompletteringsgruppen om du får högre betyg i kurserna som ingår i ditt examensbevis. Om du har någon kurs med betyget F i ditt examensbevis, sök läsa den kursen på komvux. I de kurser i vilka du har godkända betyg /E och högre/ blir du hänvisad till prövningar. Om prövningar läs gärna på https://www.fragasyv.se/info/provning

    Studie- och yrkesvägledare