Anne

    Hej! Jag har ansökt hos socialstyrelsen för att få min legitimation. Jag fick min examen för 23 år sedan i Tyskland och uppfyller kraven enligt EU-direktiv. Alla krävande dokument har jag lämnat in. Eftersom min skola finns inte längre kvar har jag lämnat in en beskrivning av utbildningen som blev bekräftad från den behöriga myndigheten. Men socialstyrelsen accepterar det inte och vill uteslutligen en beskrivning från min skola. Jag har mer en 20 års erfarenhet i mitt jobb och flertal vidareutbildningar. Jag ärligt talat förstår inte varför det blir ett sådant stort problem. Har ni några erfarenheter med tyskar som inte får legitimationen? Tack för ett kort svar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Nej, vi på FRåGA SYV har tyvärr ingen erfarenhet av frågor kring socialstyrelsen beslut om legitimationer. Mitt råd till dig kan endast vara att du förklarar för socialstyrelsen att din skola inte längre finns och du kan också fråga studievägledare på de svenska utbildningar till fysioterapeut om tips och råd.
    Lycka till!
    P.S: vi presenterar yrket Fysioterapeut som det ser ut i Sverige på framtid.se/yrke/fysioterapeut - i grunden för legitimation ligger oftast den svenska utbildningen = examen från ett treårigt universitetsprogram (fysioterapeutprogrammet).

    Studie- och yrkesvägledare