wezzah

    Hej! Jag läser samhällsvetarprogrammet på MIUN sista terminen nu, och kommer till våren läsa 30 hp nationalekonomi för att komplettera behörighet till KPU gymnasielärare, samhällskunskap. Då det är bättre desto fler undervisningsämnen man är behörig i, så försöker jag att lägga upp en plan för att bli behörig i minst ett till ämne att undervisa i. Jag kan läsa 30 hp sociologi till, men min uppfattning är att det inte är så vanligt med sociologilärare. Därmed funderar jag på att lägga upp en plan för att läsa 120 hp svenska, alternativt 90 hp psykologi, 90 hp juridik eller 90 hp filosofi. Går det att svara på vilka kurser som behöver läsas för att sedan bli behörig för att undervisa? Måste jag i så fall läsa Svenska GR (A), (B), (C) och sedan 30 hp till, exempelvis, eller räcker det bara att jag plockar på mig strökurser inom området svenska/psykologi/filosofi för att kunna bli behörig? Jag förstår att det kanske är enklast att läsa A, B, C men exempelvis fallet svenska så känns det svårt att komma upp i hela 120 poäng. Hoppas min fråga går att förstå. Helt enkelt - finns det något särskilt att tänka på vid val av kurser för att söka utökad behörighet efter KPU? Tack på förhand! Wictor

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    HEJ,
    de som är experter på lärarbehörigheter och lärarutbildningar är studievägledare på lärarhögskolorna; så du får gärna samråda med dem. Som allmän SYV kan jag berätta allmänt om reglerna och hur de brukar, som regel, tolkas.
    Jag vill börja svara med att påminna om att reglerna kan ändras och även tolkning av de befintliga regler kan också ändras över tid. Om du gör en detaljerad plan som sträcker sig långt in i framtiden, kan du sedan upptäcka att de kurser du planerade att söka till inte längre finns/ges.
    Vad gäller KPU, så måste du för att bli gymnasielärare ha minst 120 högskolepoäng i ditt "första" undervisningsämne och det är 30 hp-kurserna som brukar accepteras, endast; det är i alla fall vad vi fick som svar för de ansvariga för KPU.

    Studie- och yrkesvägledare