Hefre

    Hej! Om man får betyg från åk 9 i sve, ma, eng och fem ämnen till, så är man behörig till gymnasieskola och får inte gå IM i vår kommun. Men om betygen på 80 p inte räcker till en gymnasieutbildning man vill gå på, vad gör man då? Kan man göra prövning i de ämnen man fått F i, för att höja sina poäng? Och hur gör man det? Har autistisk dotter som behöver mera tid på sig i grundskolan för att orka läsa in fler ämnen och komma in på lantbruksskola som är hennes dröm. Men intagningspoängen kräver ett E i princip alla ämnen. Och att söka in till gymnasieskola som hon inte har intresse för är meningslöst, hon kommer inte klara av det med sin diagnos. Hon behöver motivation och upplevelse av mening för att klara det pga sin autism. Vi vill förstås inte att hon fastnar utan utbildning, hon är högt begåvad och klarar sig mycket bra, bara hon upplever meningsfullhet. Att vänta i flera år i sysslolöshet på folkhögskola eller grundvux blir inte bra. Hur kan man läsa upp grundskolebetyg direkt efter åk 9?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tycker din dotter behöver få och även borde ha rätt till någon "speciallösning" på grund av hennes diagnos. Jag tycker att kurator, skolsköterska/skolläkare och rektor på din dotters skola bör (kanske med hjälp av utbildningsförvaltningen i den kommunen där din dotter är folkbokförd) "fixa" fram någon lösning, t.ex att försöka se till att din dotter kommer in på den gymnasieutbildning hon önskar läsa - i "fri-kvot". Givetvis är det bra om din dotter får så många och så höga betyg i sitt slutbetyg från grundskolan som möjligt! Detta bland annat för att även på yrkesprogrammen läser eleverna sådana "allmänna ämnen" som svenska, engelska, matematik, historia, samhällskunskap, idrott-och-hälsa och religionskunskap.
    Att gå "den vanliga vägen" som i första hand är avsedd för elever utan diagnoser blir orättvist mot din dotter som har en diagnos. På den "vanliga vägen" skulle eleven kunna avstå från att (efter grundskolan) gå på gymnasiet och göra prövningar i grundskolekurserna under ett läsår och försöka komma in på den önskade gymnasial utbildning "året därpå". Hur och var eleven ska kunna (och även "OM elever ska kunna...") göra prövningar är lite "oklart". Skolverket säger att eleverna har rätt att göra prövningar om de så önskar men att det är upp till "huvudman" att erbjuda den möjligheten "i mån av möjlighet" (alltså om lärarkapacitet räcker, bland annat...). Det är ganska mycket av en "grå zon" hur en grundskoleelev ska kunna (om det, över huvudet taget, praktiskt möjligt) höja sina betyg så att hen får en bättre chans att komma in på den önskade utbildningen...?Du får gärna kontakta skolverket; ring till upplysningstjänsten, 08-52733200. Jag är rädd att du får svar att du får vända dig till huvudman för din dotters skola och/eller till utbildningsförvaltningen i "hemkommunen". Och där får man ofta (tyvärr) hänvisningar till olika personer, lång väntetid innan man får svar och svaren är ofta lite "oklara"... Min gissning är att din dotter går idag i årskurs 9, stämmer det? I så fall är mitt råd att ni kör flera "saker" samtidigt:

    - kräv att få ett gemensamt möte där rektor på din dotters skola, kurator och skolsköterska är närvarande + eleven och vårdnadshavare och fastställ vilken gymnasieutbildning din dotter vill gå och varför och kom överens om att skolan skriver ihop ansökan för eleven för prövning av möjlighet att antas i "Fri-kvot" där eleven kan komma in även med lägre betyg (eleven måste dock bli Behörig till den utbildningen hen vill gå); en annan variant är att i fall eleven inte blir behörig så finns det Programinriktat val (IMV), men då är det upp till gymnasieskolan att öppna för antagning till den "utbildningen") och gymnasieskola kan säga att de inte tänker göra det... men då kan man också fråga om gymnasieskolan kommer att ta in elever i YrkesIntro (IMY), allmän info om den utbildningen finns på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMY
    Om Programinriktat val (IMV) var god läs på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV

    - och samtidigt råder jag dig att jobba för att motivera din dotter att få så många och så höga betyg som möjligt. Hur? Jo, ordna besök till gymnasieskolan och kanske också PRAO på den gymnasieskolan. PRAO-veckorna kan grundskoleelever spendera på gymnasieskolorna (det är inte förbjudet) där man t.ex "skuggar" en yrkeslärare (tanken är då att eleven bekantar sig med yrket Yrkeslärare och även med andra skolyrken). Hur mycket kan en grundskoleelev besöka sin favorit-gymnasieskola? Jo, ganska mycket. Öppna hus och mässor (ta reda på alla tillfällen och se till att din dotter kan besöka alla erbjudna tillfällen) + det går också ofta boka "skugga en elev eller en klass" (i alla fall för minst en halv skoldag men ofta för en hel skoldag och kanske går det att upprepa - t.ex en skugg-dag under hösten och en till under våren). Och så försöker ni inom familjen påminna din dotter om att i fall hon vill komma in på den skolan, så måste hon göra sitt bästa nu, under sitt sista år på grundskolan!

    - för att underlätta för eleven skulle man kunna reducera elevens studieplan (minska antal ämnen elever läser) så att eleven kan få högre betyg i de "resterande ämnen" och att hen absolut inte missar bli Behörig (vilket är mycket bra att uppnå, för att då har eleven en chans att bli antagen i "fri kvot", med lägre betyg).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Du får visa mitt svar till vem du vill om du tror att det blir till hjälp. Hör också gärna av dig och berätta hur det går! Vi håller tummarna!

    Studie- och yrkesvägledare