Felix
    Hej!

    Jag är elev på gymnasiet och jag läser steg 4 i tyska. Vi har diskuterat i tyskagruppen om en eventuell studieresa med tyskagruppen till Tyskland och undrar vad det finns för möjligheter till finansiering m.m. till detta. Det handlar ju främst om att lära sig språket och upptäcka kulturen, men också att få en inblick i hur vardagslivet i Tyskland kan se ut.
    • Peter : Du kan kontakta Den Tyska Ambassaden i Sverige och den svenska ambassaden i TyskIand och fråga om de kan hjälpa till, om de har själva någon "fond" för korta resor i utbildningssyfte eller om de känner till några möjligheter på det område... och Lycka till!!!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Felix!

    Roligt att du läser Tyska och är intresserad av både språket och kulturen!

    Det jag kan tipsa om är - att söka Iäsa ett år i Tyskland /eller Österrike/ - se info på Gymnasieguiden.se, snabblänk är här>>

    Fråga också din gymnasielärare i tyska och även andra lärare i tyska och även andra språklärare. De kanske kan tipsa om några språkstipendier.

    Du kan också höra med Rotary>>>

    men annars så kan vi tyvärr inte tipsa om några stipendier, vilket jag beklagar.

    Det finns inga garantier på att få stipendier, tyvärr. Man kan lägga mycket tid på att "jaga" dem, men inte få några. Många gånger är det därför mer lönsamt att ta extraarbete och tjäna ihop pengarna, som man sedan kan lägga på språkresan.

    Om du själv hittar bra info, var god dela med dig av den till oss!

    Lycka till!

    ANNA

    • : Ja, nu var det ju inte riktigt ett år det var tal om. Snarare kanske nån dag eller ett par. Vi har hört att det går att åka till typ julmarknader i exempelvis Hamburg eller så. Det är väl mer något sånt som vi tittar på. Där skulle vi se på vad det för finns för möjligheter till finansiering.
    • Mikael : Tyvärr så känner inte vi på Fråga SYV några möjligheter till financiering av en-två dagars resor ... det kanske finns, men vi känner inte till det. :(
    • : Okej tack för svaret!:)