owuri090

    Hej, försöker ansöka om aktivitetsersättning vid förlängd skolgång via försäkringskassan men de frågar om "intyg som visar att du går på skolan". Jag studerar på Hermods men vad jag vet så har jag inget sådant intyg, hur får jag tag på det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag råder dig att snarast ta kontakt både med personal på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och hos utbildningsanordnare Hermods. Vad jag förstår av din fråga läser du på Hermods.
    "Förlängd studiegång" brukar (enligt min erfarenhet) betyda att gymnasieskolan ansökte hos kommunen att du ska få lov att läsa på gymnasieskolan under längre tid än 3 år... Men fråga gärna de som jobbar på Försäkringskassan vad de menar med Intyg om förlängd studiegång. Rektorer är ytterst ansvariga - därför kan du behöva kontakta rektorn på komvux i din kommun och rektorn hos utbildningsanordnaren Hermods. Enligt din ålder, 23 år, så tror jag du läser komvux-kurserna och inte är kvar på gymnasieskolan (ungdomsgymnasiet).

    Jag känner inte din situation och det är möjligt att jag har missuppfattat din fråga. Har du någon handläggare på t.ex försäkringskassan eller en annan kontaktperson på en annan myndighet som du kan be om hjälp?

    Studie- och yrkesvägledare