Student

    Hej, Jag vill ta ett studieuppehåll för att jobba 1 år. Jag behöver inget studieuppehållhåll med garantiplats (Jag kan istället börja läsa enskilda kurser...) - men självklart tar jag gärna en plats om det finns. Hur går detta till? Gör jag ändå en ansökan till UU och säger att jag vill ha studieuppehåll pga arbete - och får ett intyg för studieuppehåll men utan garantiplats? Eller kommer ansökan att nekas och det räknas som avhopp?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om din fråga gäller Uppsala universitet, så råder jag dig läsa information på uu.se/student/regler-och-rattigheter/studieuppehall-och-studieavbrott Du förlorar inget på att göra ansökan om studieuppehåll med platsgaranti. Jag kan inte lova dig att det blir beviljat för att arbete i ett år brukar inte godkännas som ett giltigt orsak (i alla fall enligt min erfarenhet).
    Jag undrar hur skulle använda ett "intyg för studieuppehåll men utan garantiplats"? Vad är det "pappret" värt? Ett bevis på att du har läst (förut) på en högskoleutbildning? Men det kan du bevisa genom uppgifter i LADOK. Utan platsgaranti (tycker i alla fall jag) att det inte finns något användningsområde för ett sådant "intyg" som du nämner i din fråga. Jag är inte säker på att sådant intyg, över huvudet taget, finns (men jobbar inte specifikt med den frågan, så kanske har jag fel).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Student : Hej, tack för svar! Jag behöver ett intyg av två anledningar: 1. är att jag självklart vill fortsätta programmet om det går är jag kommer tillbaka. Jag kan tänka mig att läsa fristående kurs för att eventuellt "synka" med programmet inför tex en termin senare. Men detta gäller ju isåfall att jag ej har en garantiplats - men vill "stå i kö". Anledning 2. Jag behöver något form av intyg för att få bo kvar i min studentlägenhet under jobb-året, alltså för att slippa flytta hem och sedan leda studentbostad igen.
    • Student : Vad gäller UU´s hemsida där info finns om vilka anledningar som ger rätt till studieuppehåll så inkluderas tyvärr ej "uppehåll för praktik eller arbete". Därför ville jag veta om det finns något generellt regelverk eller rutiner vid sådana här situationer. Jag tackar för ditt svar och kollar närmare med UU. MVH
    • Milla :

      Vad gäller "generellt regelverk" vid beviljande av studieuppehåll så finns det vissa "svårigheter" som gör det mer eller mindre omöjligt att skapa generella regler... en stor anledning till det är att Utbildningsutbud förändras och ditt program kan om ett par år "upphöra helt", flyttas till ett annat lärosäte eller förändras vad gäller kursinnehåll, längd mm. Om en studerande vill vara "borta" i ett år och sedan vill komma tillbaka till "sitt gamla program" men det programmen inte längre ges på samma lärosäte, eller att programmet blev en temin eller ett år längre och de kurser som hen läste innan studieuppehåll inte längre ingår i "samma program"? Att det sker (eller kan ske) förändringar av diverse slag gör det väldigt svårt att ge generella löften. Därför läggs besluten i sådana frågor på institutionerna som är mest insatta i de planerade förändringarna. Vidare är det också fler aspekter som bör tas hänsyn till... exempel - vi säger att ett större antal studerande i din "klass" vill vara *borta" från utbildningen i ett år och sedan vill komma tillbaka och läsa vidare på samma program... men att det slumpar sig samtidigt så att den "klass" som ni alla vill "hoppa in i" efter ett års-uppehåll är redan "för stor" (det görs vanligtvis vissa "överintag" med tanke på eventuella avhopp men det är kanske ingen som hoppar av, så den klassen är redan för stor som den är, och så ska många studerande som var borta i ett år hoppa in också... lärarkapacitet räcker i så fall inte + när ni tar examen, så kanske blir det också mycket tufft på arbetsmarknaden när många med samma typ av examen ska samtidigt söka samma typ av tjänster...).

    • Student : Tack för ett väl uttömmande svar! :)
    • Milla : Du får gärna höra av dig och berätta hur det går - med studieuppehåll och allt!
    Läs alla kommentarer