Alexandra
    Hej
    Om man inte har de betygen som krävs för programmet man söker till men har högt resultat på högskoleprovet men också grundläggande behörighet ( alltså minst E )till det program på universitet man söker, finns det chans att att de inte tittar på ditt högskoleprov resultatet och utgår endast från dina betyg för att sedan inte komma in? Eller kan man välja om man vill konkurrera med endast hp resultat? Det står att 66% kommer in på betyg och bara 34 % på hp. Är det universitetet som bestämmer vilket urval man hamnar i? Jag har högt resultat på hp 1.8 men inte så bra betyg ( för det mesta E) och går sista året nu och jag vill komma in på tandhygienistprogrammet där senast antagningsstatestik där den lägsta med hp resultat hade endast 0,95. Borde jag ändå satsa på betyg när det känns som att jag har stor chans att komma in på mitt hp resultat?

    Tack i förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra,

    Detta gäller vid antagning till de svenska högskoleutbildningar:
    alla sökande som är behöriga och som har ett giltigt HP-resultat "hamnar" automatiskt även i HP-urvalsgruppen. Du behöver inte välja i vilka urvalsgrupper du prövas; du kan inte ens välja det... utan du ska se till att få EXAMENSBEVIS och ha alla kurser godkända som krävs för särskild behörighet; Obehöriga prövas ej - de får svar OBEHÖRIG.
    Att du är BEHÖRIG bekräftar du med dina betyg; för behörighet räcker det att ha godkänt/E, krävs inte högre.
    Men jag tycker att det ej finns någon som helst anledning att medvetet få lägre betyg än du kan få. För det första så om man siktar på E, kan man missa lite och kanske får F och blir med det Obehörig.
    För det andra, kan du senare ändra dig och vill kanske komma på en annan utbildning, ej på tandhygienistprogrammet.
    HP-resultat är giltigt i fem år (bara). Det finns också planer på att begränsa möjligheter att göra Högskoleprovet; det är mycket möjligt att du ej har det höga resultatet på HP, när du senare vill söka till en annan utbildning... bara för att ta ett exempel på varför du kan behöva högre betyg från gymnasiet.

    Ang. fördelning av platserna på högskoleutb. ex.66% betyg och 34%HP, så finns det vissa centralt bestämda regler, att t.ex minst en tredje del av platserna ska gå till HP-gruppen och minst en tredje del - till Betygsgrupper... sedan kan/får lärosätet självt bestämma vad de gör med ännu en tredje del av platserna, t.ex kan de öppna för AU, alternativt urval. Det är dyrt för skolan och besvärligt (resurskrävande även vad gäller personal-tid) att ordna med AU, det är inte ofta det finns.
    Eller så gör de en sådan fördelning (vilket är ganska vanligt) 66/34. De flesta sökande från HP-urvalet prövas även i Betygsurvalet. Men det är inte alls alla från Betygsgrupperna som prövas i HP-urvalet (de som inte har ett giltigt resultat från HP, kan inte prövas i HP-urvalet). Mer om det - var god läs på Antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Platsfordelning-och-urval

    Vänligen
    ANNA