Wilma1414

    Hej! ☺️ Jag har en fråga kring ansökan till universitet gällande b1 och b2 grupperna! Jag vill söka Politices Kandidatprogram i Uppsala hösten 2024. Varav jag nu läser till Matte3b för behörighet. Därav söker jag endast i b2 gruppen, samt ska jag göra högskoleprovet för extra chans att komma in. Om jag inte kommer in i Uppsala, tänker jag förmodligen söka samma program i Umeå som andrahand. Men där är ej Matte 3b obligatoriskt, utan den ekonomiska inriktningen är valbar. Det jag undrar är vilken grupp man då söker i. Om man prövas i b1 eller b2. För mitt b2 meritvärde kommer sänkas en del med mitt mattebetyg, så att mitt meritvärde är högre i b1. Så söker jag in med mitt kompletterande (sämre) merit eller i den vanliga b1 med (högre) merit, där matte 3b inte beräknad och har sänkt mig. Eller söker man i alla grupper man kan prövas i och det som är högst är den man blir inräknad i? Tacksam för svar Mvh Wilma

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du inte behövde komplettera för behörighet, prövas du i BI, direktgruppen (med meritvärde uträknat på betygen i ditt examensbevis från gymnasiet eller från komvux); om du sedan får godkänt betyg i matte 3, som inte krävs för behörighet, då ger matte 3 Meritpoäng (+ 0.5 meritpoäng) och med det kommer ditt meritvärde att Höjas, även om betyget i matte 3 blir endast E. Om meritpoängen var god läs på gymnasieGuiden.se/merit
    Det är ganska vanligt att sökande prövas i flera urvalsgrupper och bland annat både i BI och BII samtidigt. Är man behörig utan kompletteringar, prövas man i BI och höjer man sitt meritvärde genom en komplettering, prövas man samtidigt även i BII (med det högre meritvärde); man prövas i så fall i de två olika urvalsgrupperna med OLIKA meritvärden.
    Skulle det vara så att du redan utan matte 3-betyget har maximalt antal meritpoäng (2.5) vilket du kan ha genom engelska 7 och moderna språk 3 och 4, då kommer betyget i matte 3 räknas in endast i fall det skulle höja ditt meritvärde. Antagning.se räknar alltid till din fördel i alla de fall där det är möjligt att tänka och räkna på olika sätt.
    Kort och gott: du kan inte försämra dina chanser att komma in på en utbildning på grund av att du har läst kurserna på komvux efter gymnasiet; antingen förbättrar du dina chanser eller så blir det ingen ändring.

    Studie- och yrkesvägledare