Anton
    Hej!

    Jag vill bli läkare och har ett par frågor om det. Hur mycket engelska är det på svenska läkarprogram? Är det böcker skrivna på engelska? Är det undervisningar på engelska? osv

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anton,

    undervisningsspråk på svenska läkarutbildningar är svenska. Men en del kurslitteratur kan vara på engelska - speciellt de nya böckerna, som ännu inte hunnit bli översatta. En och en annan gästföreläsare kan också föreläsa på engelska, om hen kommer från ett annat land och inte kan svenska. Jag skulle uppskatta det till att mellan 10-20% av undervisningsmaterial och föreläsningar kan vara på engelska, och resten - svenska.

    Hoppas mitt svar hjälper dig,

    Liselotte syv

    Liselotte
    • Anton : Okej, så man ska vara riktigt duktig på engelska?
    • Julia : Ja, det ska man vara .