E

    Hej jag ska läsa till fysioterapeutprogramet med sportskador som fokus men insätt att det är svårt att få en plats i Sverige. Är det något jag kan söka och komma in på utomlands med endast gymnasiekompetens, eller vad är kraven för detta? Vilka är det bästa länderna att studera i isåfall? Hur fungerar det med CSN och boende? Ligger det på ens egen bekostnad? Om jag pluggar utomlands, vad krävs för att få licens i Sverige om jag skulle flytta tillbaka efter studier.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej E,
    fysioterapeut är i Sverige ett av de yrken där legitimation från socialstyrelsen krävs för att få lov att kalla sig för fysioterapeut eller för att jobb inom det yrket. I grunden för legitimation brukar examen som fysioterapeut krävas. Har man examen från ett annat land, än Sverige, skickar man bevis på att man har genomgått utbildningen till socialstyrelsen och inväntar svar på hur man ligger till - om komplettering krävs; men det är också tyvärr så att komplettering som socialstyrelsen kan kräva kan bli svårt att göra, t.ex kan de kurser som krävs finnas endast inom fysioterapeutprogrammet, ej som fristående kurser och då ska man först komma in på programmet för att sedan få läsa de kurserna och här är vi tillbaka till frågan om att det är svårt att komma in på programmet. Du kan kontakta socialstyrelsen men de svar man brukar få är att man går först sin utbildning, sedan skickar in "papprena" och inväntar svar (de kan alltså inte ge förhandsbesked om vilken framtida utbildning som skulle leda till legitimation).
    Allmänt brukar det vara så att utbildningar i Nordiska länder är mest lika varandra, så om du skaffar dig fysioterapeututbildning i Norden, så är chansen störst att du ska kunna få ut legitimation som fysioterapeut från den svenska socialstyrelsen. I andra hand "rekommenderar vi" utbildning inom EU. Utbildningar från utanför EU brukar kräva mer kompletteringar inför att kunna ta ut legitimation från socialstyrelsen. Något specifikt land kan vi inte rekommendera men i första hand "inom Norden". Länderna som ingår i Norden är Sverige, Danmark, Finland, Norge, Island, Grönland, Färöarna och Åland.
    ***
    Studieekonomi när man studerar utomlands
    Se information på CSN´s hemsida. För övrigt, så kan jag säga att det blir aldrig gratis att läsa utomlands. Även om du slipper betala terminsavgifter, så kostar ju kurslitteratur, andra läromedel, boende och mat. Och bidrag och lån från CSN täcker nästan garanterat inte alla utgifter. Hur du ordnar boende, kan vi inte säga någonting om. Du får gärna använda alla dina kontakter: vänner och familj och även fråga på den skolan dit du vill söka om de kan ha någon lösning på boende-frågan.
    ***
    Jag vill också råda dig kika på andra, "liknande" yrken t.ex Idrottsmassör. Relevanta utbildningar kan finnas bland annat inom yrkeshögskola; se några exempelvis utbildningar på bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar.