Anton
    Hej! Jag jobbar just nu på Ica och har jobbat på hemtjänsten och i sjukhus och nu har jag plockat fram mina betyg för jag vill göra något av mitt liv. Jag har funderat en tid på om jag ska studera till läkare men det har inte smällt riktigt ännu för jag måste in på komvux och studera upp lite ämnen. Jag har en fråga till er om betyg. Mitt betygsnitt ligger just nu på 21,70 och jag kan göra ett par prövningar på komvux men det är nog inte problem för mig att komma upp i den nivån för inträdeskraven är höga för läkarutbildningen. Jag har annan fråga angående kemi 1 och 2 och biologi 1 och 2. Om jag skulle läsa Naturkunskap 2 istället ersätter de kursen dessa ämnen eller måste jag läsa upp alla dessa kurser på komvux? Jag ska också göra högskoleprovet men det är så hetsigt tycker jag men jag får försöka ändån.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anton!

    Naturkunskap 2 ersätter inte kurser i Kemi och Biologi.

    För att bli behörig till läkare måste man ha godkänt betyg i Kemi 2 och i Biologi 2 (bland annat).

    Om du har godkända betyg i de kurser men vill höja betygen, så är det exakt samma kurser dvs Kemi 2 och Biologi 2 som du behöver högre betyg i och inte i Naturkunskap 2.

    Ang. högskoleprovet - så är det mer eller mindre obligatoriskt att göra när man söker till Läkare. Det är det svaret vi fick från Studievägledare på Läkarutbildning på Karolinska Institutet. Ingen kan tvinga dig att göra högskoleprovet om du inte vill, givetvis. Och för behörighet behöver du inte högskoleprovet. Dock är det mycket möjligt att situationen uppstår att flera personer med samma meritvärde kommer att aspirera på samma plats och i så fall görs urval på resultat av Högskoleprovet. Om du inte har det resultatet, är du då inte med och kan inte få platsen. Det är altså viktigt att ha gjort HP och kan avgöra om man får plats på Läkarutbildningen eller ej.

    Är du behörig redan nu, kan du söka även utan att ha gjort prövningar eller högskoleprovet. Det kostar inget att göra ansökan och man kan inte få mer än "nej" ... och då vet man det. :) Antagningsgräns kan faktiskt sjunka och det blir synd om du i efterhand skulle upptäcka att du skulle ha kommit in men du sökte inte. :(

    Det är givetvis upp till dig om du vill söka en högskoleutbildning eller om du vill göra högskoleprovet. Jag kan bara förklara hur det ligger till och ge råd utifrån den kunskap som vi på Fråga SYV har samlat på oss.

    Lycka till! :)

    Liselotte Syv

    Liselotte