Alva0000

    Hej Jag har tänkt att söka in på en högskoleutbildning som kräver förkunskaper i naturkunskap 2 vilket jag inte har. Jag tänkte därför anmäla mig till den kursen på komvux som blir klar den 28 juni. Och eftersom att jag måste söka högskoleutbildningen nu innan den 15 april så undrar jag om det gills att jag blir klar med naturkunskap 2 kursen EFTER att jag sökt min utbildning eller om jag måste vara klar med naturkunskap 2 kursen INNAN jag söker in till högskoleutbildningen? Högskoleutbildningen börjar i september.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är mycket vanligt att sökande till utbildningar måste göra ansökan/anmälan innan de är klara med de kurser som ger behörighet; ansökan/anmälan måste du göra inom ansöknings/anmälningsperioden men sedan kan du Komplettera din ansökan t o m sista dag för komplettering, se antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum -- som du kan se på den sidan så står det att sista dag för komplettering av anmälan till svenska högskole-universitetsutbildningar med start HT24 blir den 20 juni 2024. Om din kurs slutar 28 juni hinner du inte komplettera i tid och kommer därför få svar OBEHÖRIG från Antagning.se
    Om den utbildning du vill komma in på öppnar senare för SEN ANMÄLAN då kan du göra sen anmälan. När man gör sen anmälan är det först-till-kvarn och man måste vara behörig redan när man gör anmälan. Sen anmälan brukar öppna om antal behöriga sökande som sökte och kompletterade i tid blev färre än antal platser på utbildningen.

    Studie- och yrkesvägledare