Henning

    Hej! Jag är snart klar med min gymnasiebehörighet och har funderat på att studera ekonomi på universitet. Handelshögskolan i Stockholm har lockat mig då jag har fått intrycket av att det är en mycket attraktiv utbildning i arbetsgivares ögon men på grund av att jag vill bo i Göteborg lutar jag mer åt att gå på Handelshögskolan där. Hur skulle det fungerat om jag tog min bachelor på Handels i Göteborg och senare en Master på Handels i Stockholm? Hade jag blivit lika attraktiv på arbetsmarknaden som om jag gått hela min utbildning i Stockholm?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    hur olika arbetsgivare tänker och var de tycker kan vara väldigt olika. Du kanske i framtiden vill jobba utomlands? Eller så kanske du startar eget och blir din egen arbetsgivare? Men om vi säger att du söker "en vanlig anställning" i Sverige. Vet du vilken arbetsgivare du vill jobba för? Fråga i så fall den arbetsgivaren ... Men den arbetsgivaren som du kommer att jobba för kanske idag ännu inte finns, utan det företaget kanske kommer att skapas nästa år, typ så... Och vad hen eller de som bestämmer sig för att anställa dig tycker och tänker kring vilken utbildning de helst vill anställa med kan ingen svara på idag. Även om man skulle fråga just de som rekryterar till just det företaget där du om fem år vill jobba och få svar idag, så är det inte alls säkert att samma personer är kvar på samma position i samma företaget om 5 år, eller att de inte kommer ändra åsikten tills dess...
    Vidare är det också så att du kommer konkurrera mot de andra arbetssökande som kommer söka samma tjänst  och vilka de är vet ju ingen idag (fem år innan...). Jobben inom ekonomi, är i Sverige, för det mesta icke-reglerade, vilket betyder att arbetsgivarens bedömning gäller. Det är endast några få jobb där man vet på förhand vilken utbildning som krävs, exempel på sådana yrken är Aktiemäklare, Fastighetsmäklare och Auktoriserad revisor.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Henning :

      Tack för svaret. Jag förstår din poäng att det inte går veta på förhand fem år innan. Jag får hoppas att det löser sig.