Kevin

    Jag undrar vad som gäller för gymnasiearbetet på samhällsvetenskapsprogrammet. Enligt mina lärare så måste man skriva en vetenskaplig rapport som undersöker något. T.ex om gängkriminalitet med hjälp av intervjuer. Och att gymnasiearbetet inte får handla om något som redan har undersökts. Jag har kommit på flera intressanta ämnen men min mentor har sagt att jag inte kan välja de ämnena då det redan finns folk som skrivit om det. Funkar det så? Sen undrar jag också över om man måste göra ett sånt gymnasiearbete på sam. Jag har en kompis i en helt annan stad som gick sam med media som individuellt val. Den kompisen valde att tillsammans med en annan kompis att göra en kokbok. Men enligt mina lärare får man absolut inte göra sånt på sam, det är bara på estet man får det. Och ingen har nämnt att man får göra gymnasiearbetet i grupp trots att det står det på internet. Jag är lite förvirrad över det här då jag jättegärna skulle vilja göra nått annat än att bara skriva en lång text om svåra ämnen.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kevin,
    GA, gymnasiearbete, är en Obligatorisk kurs (omfattning 100p = 100 "undervisningstimmar" eller 200 timmar totalt, alltså förberedelser, genomförande och redovisning ska rymmas inom 200 "studie/arbetstimmar" - fem veckor på heltid, om du endast skulle göra GA och inte samtidigt, under de 5 v. läsa även andra kurser).
    Handledare på GA har rätt så mycket makt över temat, tillvägagångssättet mm. för att det är de som godkänner eller underkänner GA sen. Och E i GA krävs för att kunna få ut exam.bevis.

    Tips: du kan kanske göra gymnasiearbete om vad GA på SA får handla om? Alltså att du undersöker "fenomenet" GA i samhällsperspektivet; GA på högskoleförberedande gymnasieprogram är ju tänkt att eleven får "stämpel": OK, förberedd inför studier på eftergymn.nivå ... Frågeställning: går det att få fram tydlig infomaterial som alla handledare och gymnasieelever kan ha nytta av och går det att få likvärdig och rättvis bedömning av resultatet, alltså försäkra sig om att ingen elev blir underkänd fast hen på en annan skola skulle bli godkänd och tvärtom?
    Du gör då först Nulägesbeskrivning: som kanske går ut på att det är svårt att få "rätt" info om GA.
    Du sätter mål med Ditt GA att ta fram ett sådant tydligt infomaterial; undersök vad Skolverket skriver om GA på sin hemsida; du kan också ringa till Skolverkets info-tjänst: 08-527 332 00.
    Jag kan inte bestämma att du får skriva GA om Hur man skriver GA (i första hand på SA, men även allmänt - även på yrkesprogram), men jag tänker på att din handledare för GA borde kunna hjälpa dig vinkla temat/frågeställningen så att det passar som GA på SA ... Jag tänker på "GA som samhällsfenomen", typ så... problem kring det, och lösningar.
    Då GA måste göras av alla som vill ta ut exam.bevis (på gymnasiet men även på Komvux) så tampas hundratusentals personer med liknande problem som du gör nu, varje år... och du kan genom att ta fram tydlig info om GA hjälpa väldigt många. Fråga alltså din handledare om du kan välja temat "GA på SA" (att detaljerad skriva om GA på alla program blir nog för omfattande...). Och om du kommer fram till att det inte går att skriva ihop tydlig infomaterial, måste du ha "bra förklaringar" på varför det inte går... negativt resultat är också ett resultat.

    ***
    Ett annat förslag som jag kom på: Fenomenet "Studenten" (historiskt sett, idag och prognos för framtiden). Studentfirandet: är det olika i olika län, i olika etniska- och samhällsgrupper av olika slag? Hitta några som valde att inte delta i student-firandet (tog sitt exam.bevis och gick hem...) och fråga om det berodde på ekonomiska förutsättningar eller andra, t.ex religiösa? Konflikter kring studenten: om föräldrarna/vårdnadshavare och eleven vill helt olka saker? Orkar man med att förbereda sig inför "studenten" när man har så mycket i år 3 på gymnasiet att tänka på, bl.a GA? Ekonomi kring "studenten": vad kostar studenmässan? köpa klänning eller kostym? student-balen-biljetter? och hur blir det om eleven/familjen inte har råd? Är det värt att skuldsätta sig för att kunna "ta studenten"? Varför blev det så viktigt för så många att fira studenten? Gemför med liknande fenomen i andra länder.
    ***

    Annars så samlar vi teman (förslag) för GA på: fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete

    Ang. göra GA i grupp: problemen är flera t.ex hur stor får gruppen vara? och att dt även är svårt att sätta rättvisa betyg sen; Skolverket säger att betygssättningen får ej ske i grupp, utan måste göra individuellt och hur ska handledaren då utröna vem i gruppen som ska bli godkänd och vem som inte blir godkänd?

    Förslag på Redovisnings-form: om du gör GA om GA eller om "Studenten" så är det intressant info för de som i framtiden ska göra GA och ta studenten - därför tänker jag att du kanske skulle kunna hålla ett "föredrag" för elever i årskurserna 1 och 2 på din egen gymnasieskola där du berättar om vad du kom fram till genom ditt GA.

    Frågor och svar taggade med 'IG-MVG ' (6 st.)

    • meow453

      Får lärare använda det gamla betygssystemet år 2023?

      Hej! Jag har fått betyget G på min svenska uppgift vilket motsvarar till dagens E. Min fråga är då får lärare utgå från det gamla betygssystemet? Används det gamla betygssystemet G VG MVG än idag?

      Milla : : Nej, det gamla betygssystemet upphörde helt sista juni 2016. Från 1 juli 2017 får betyg sättas endast i skala F-A (gäller på grund- och gymnasieskolorna i Sverige).Att du... Läs hela svaret
    • Ali

      skillnaden mellan slutbetyg och examen från komvux?

      Hej! När jag googlat runt lite och läst om komvux så läste jag bla " möjligheten att ta ut ett slut betyg från komvux förlängs till juli 2021". Det förvirrade mig väldigt mycket, Jag undrar nu vad som exakt menas med det? vad...

      Anna: : Hej!Elever på gymnasiet som började årskurs 1 året 2010 (och tidigare) läste mot ett Slutbetyg.Elever på gymnasiet som började årskurs 1 året 2011 (och... Läs hela svaret
    • Veronika

      Är det något fel i mitt betyg?

      Hej! Frågan gäller gymnasienivå och såhär är det: jag har nu 21.99 i jämförelsetal. Har full merit (2,5) och har A/MVG i allt utom två stycken 100 poängskurser (kemi2 och matte4) som jag har D i. Har fullt betyg, alltså 2500 poäng i slutbetyg från gymnasiet, och har sedan läst in...

      Anna: : Hej Vreronika, om man har A /eller MVG/ i alla kurser och har max i merit - blir det 22.5 (utan tvekan är det så). Angående "full merit" är det dock så att meritpoängen kan "ändras"... Läs hela svaret
    • Siri

      Bedömning betyg?

      Hej. Gick ut estetiska gymnasiet 2012. Hade betyg G i Historia A. Om jag försöker läsa upp betyget, får jag då betyg enligt det nya systemet? Vad motsvarar i så fall ett B eller ett D? Vänliga hälsningar, Siri

      Milla : : Hej Siri! På många komvux kan man fortfarande läsa "gamla" kurser och få betyg enl skala IG-MVG. Om du läser historia 1 och får betyget D som räknas om till 12.5 och nu har du 10.0 som G ger och höjning av jämförelsetal blir 0.1 och om... Läs hela svaret
    • Anton

      Jag vet inte hur det är?

      Hej! Hur länge kan jag studera upp mina gamla kurser G-VG-MVG. Har hört ett ryckte att de har förlängt så det är inte till juni 2016 längre eller?

      Milla : : Hej Anton ! Möjlighet att få Slutbetyg från komvux är förlängd till 1jan 2017. I slutbetyget ingick kurser med betygsskala IG-MVG och man borde därför kunna läsa de kurserna även under höstterminen 2016. Mvh Milla SYV
    • Anton

      Hur fungerar systemen ?

      Hej! Till juni 2016 kan man läsa upp gamla gymnasiekurser i gamla systemet G-VG... Jag undrar vad händer efter det här datumet? Hur ska jag studera upp mina betyg då, är det nya systemet som faller in hos oss också?

      Mikael: : Eftersom möjlighet att få ett Slutbetyg är förlängd till 1jan 2017, är det möjligt att möjlighet att läsa "gamla" kurser förlängs. Annars så får man läsa motsvarande kurser i det nya systemet. Med vänlig hälsning, Mikael syv

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga