Veronika
    Hej!

    Frågan gäller gymnasienivå och såhär är det: jag har nu 21.99 i jämförelsetal. Har full merit (2,5) och har A/MVG i allt utom två stycken 100 poängskurser (kemi2 och matte4) som jag har D i. Har fullt betyg, alltså 2500 poäng i slutbetyg från gymnasiet, och har sedan läst in naturbehörigheten (Bi2, Ke2, Fy2 och Ma4), på komvux i efterhand, samt tentat upp några VG till MVG i mitt tidigare slutbetyg.

    Men nu till problemet, för jag får verkligen inte ihop det. Ett D är värt 12.5 och ett A 20, så jag tycker det ser konstigt ut då det alltså ska vara 0.51 poäng återstående till 22.5? Om jag tentar upp de betygen jag har D i till A, så får jag ju bara mellanskillnaden på 7,5 poäng. Jag vet att man räknar ut jämförelsetalet med antalet poäng osv, men en höjning från D till A kan väl aldrig ge mig mer än ett helt A betyg till, vilket isof skulle behövas eftersom det saknas 0,51? Jag har syv på mitt komvux men som tyvärr gjort så mycket fel med mitt ärende att jag inte kan lita på denne, varför jag vill fråga er först innan jag kontaktar min skola.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Vreronika,

    om man har A /eller MVG/ i alla kurser och har max i merit - blir det 22.5 (utan tvekan är det så).

    Angående "full merit" är det dock så att meritpoängen kan "ändras" beroende på vilken utbildning du söker till. Ex. söker man till läkarprogrammet, får man inte merit för matte 2,3 och 4. Men söker man till Jurist (med samma betyg) - då får man 1,5 i merit för matte 2,3 och 4.
    Det är utbildningens behörighetskraven som avgör för vilka kurser man får meritpoäng.

    Sedan är det också så att kurser på gymnasiet är inte alla lika stora. De flesta är på 100 poäng, men det finns också några i andra storlekar - större som t.ex fysik 1a (150 p) och mindre - på 50 poäng. Och två kurser á 50 poäng är lika mycket värda som en kurs á 100 poäng.

    Det är - hur som helst - de uträkningar som Antagning.se gör som gäller. Vad du, jag eller "din syv" på komvux räknar fram, spelar ingen roll, utan det är personal på Antagning.se som räknar och enligt vaår erfarenhet har de inte räknat fel någon gång.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA