Jag undrar vad som gäller för gymnasiearbetet på samhällsvetenskapsprogrammet. Enligt mina lärare så måste man skriva en vetenskaplig rapport som undersöker något. T.ex om gängkriminalitet med hjälp av intervjuer. Och att gymnasiearbetet inte får handla om något som redan har undersökts. Jag har kommit på flera intressanta ämnen men min mentor har sagt att jag inte kan välja de ämnena då det redan finns folk som skrivit om det. Funkar det så? Sen undrar jag också över om man måste göra ett sånt gymnasiearbete på sam. Jag har en kompis i en helt annan stad som gick sam med media som individuellt val. Den kompisen valde att tillsammans med en annan kompis att göra en kokbok. Men enligt mina lärare får man absolut inte göra sånt på sam, det är bara på estet man får det. Och ingen har nämnt att man får göra gymnasiearbetet i grupp trots att det står det på internet. Jag är lite förvirrad över det här då jag jättegärna skulle vilja göra nått annat än att bara skriva en lång text om svåra ämnen.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32043 frågor besvarade.
Hur fungerar gymnasiearbetet på sam?
1 Svar
Hej Kevin,
GA, gymnasiearbete, är en Obligatorisk kurs (omfattning 100p = 100 "undervisningstimmar" eller 200 timmar totalt, alltså förberedelser, genomförande och redovisning ska rymmas inom 200 "studie/arbetstimmar" - fem veckor på heltid, om du endast skulle göra GA och inte samtidigt, under de 5 v. läsa även andra kurser).
Handledare på GA har rätt så mycket makt över temat, tillvägagångssättet mm. för att det är de som godkänner eller underkänner GA sen. Och E i GA krävs för att kunna få ut exam.bevis.
Tips: du kan kanske göra gymnasiearbete om vad GA på SA får handla om? Alltså att du undersöker "fenomenet" GA i samhällsperspektivet; GA på högskoleförberedande gymnasieprogram är ju tänkt att eleven får "stämpel": OK, förberedd inför studier på eftergymn.nivå ... Frågeställning: går det att få fram tydlig infomaterial som alla handledare och gymnasieelever kan ha nytta av och går det att få likvärdig och rättvis bedömning av resultatet, alltså försäkra sig om att ingen elev blir underkänd fast hen på en annan skola skulle bli godkänd och tvärtom?
Du gör då först Nulägesbeskrivning: som kanske går ut på att det är svårt att få "rätt" info om GA.
Du sätter mål med Ditt GA att ta fram ett sådant tydligt infomaterial; undersök vad Skolverket skriver om GA på sin hemsida; du kan också ringa till Skolverkets info-tjänst: 08-527 332 00.
Jag kan inte bestämma att du får skriva GA om Hur man skriver GA (i första hand på SA, men även allmänt - även på yrkesprogram), men jag tänker på att din handledare för GA borde kunna hjälpa dig vinkla temat/frågeställningen så att det passar som GA på SA ... Jag tänker på "GA som samhällsfenomen", typ så... problem kring det, och lösningar.
Då GA måste göras av alla som vill ta ut exam.bevis (på gymnasiet men även på Komvux) så tampas hundratusentals personer med liknande problem som du gör nu, varje år... och du kan genom att ta fram tydlig info om GA hjälpa väldigt många. Fråga alltså din handledare om du kan välja temat "GA på SA" (att detaljerad skriva om GA på alla program blir nog för omfattande...). Och om du kommer fram till att det inte går att skriva ihop tydlig infomaterial, måste du ha "bra förklaringar" på varför det inte går... negativt resultat är också ett resultat.
***
Ett annat förslag som jag kom på: Fenomenet "Studenten" (historiskt sett, idag och prognos för framtiden). Studentfirandet: är det olika i olika län, i olika etniska- och samhällsgrupper av olika slag? Hitta några som valde att inte delta i student-firandet (tog sitt exam.bevis och gick hem...) och fråga om det berodde på ekonomiska förutsättningar eller andra, t.ex religiösa? Konflikter kring studenten: om föräldrarna/vårdnadshavare och eleven vill helt olka saker? Orkar man med att förbereda sig inför "studenten" när man har så mycket i år 3 på gymnasiet att tänka på, bl.a GA? Ekonomi kring "studenten": vad kostar studenmässan? köpa klänning eller kostym? student-balen-biljetter? och hur blir det om eleven/familjen inte har råd? Är det värt att skuldsätta sig för att kunna "ta studenten"? Varför blev det så viktigt för så många att fira studenten? Gemför med liknande fenomen i andra länder.
***
Annars så samlar vi teman (förslag) för GA på: fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete
Ang. göra GA i grupp: problemen är flera t.ex hur stor får gruppen vara? och att dt även är svårt att sätta rättvisa betyg sen; Skolverket säger att betygssättningen får ej ske i grupp, utan måste göra individuellt och hur ska handledaren då utröna vem i gruppen som ska bli godkänd och vem som inte blir godkänd?
Förslag på Redovisnings-form: om du gör GA om GA eller om "Studenten" så är det intressant info för de som i framtiden ska göra GA och ta studenten - därför tänker jag att du kanske skulle kunna hålla ett "föredrag" för elever i årskurserna 1 och 2 på din egen gymnasieskola där du berättar om vad du kom fram till genom ditt GA.
Frågor och svar taggade med 'professor' (9 st.)
-
Kan man plugga på en skola för att sedan forska på en annan?
Hej! Jag har som dröm att jobba inom forskning och som professor inom psykologi. För att börja så har en Syv rekommenderat beteendevetarprogrammet, vilket lämnar mig med två val: Uppsala Universitet eller Lunds Universitet. Fick jag välja så skulle jag av personliga skäl föredra Uppsala, men...
Hej,vägen till att bli forskare och/eller professor är väldigt lång. Efter kandidatprogrammet kommer du behöva läsa utbildning på avancerad nivå... Läs hela svaret -
Vilka vägar finns om man vill professera i Engelska?
Jag går mitt första år på teknikprogrammet på gymnasiet och kommer läsa engelska 7 i trean. Mina betyg och intresse i språket är mycket goda. Min fråga är vilka kvalifikationer som krävs för att erhålla en plats som professor i engelska på ett universitet. Vilka högskoleprogram finns och...
Hej, För att undervisa på universitet måste man ha högskoleutbildning och dessutom får man antingen bli doktorand (de oftast jobbar som assistenter på kurser) eller... Läs hela svaret -
Doktor i nationalekonomi?
Hej! Jag funderar på att bli doktor i nationalekonomi. Vilka skolor kan man bli det på och vad krävs det att man läst innan? Dvs måste jag läst nationalekonomi på avancerad nivå eller räcker grundnivå. Sedan har jag svårt att hitta...
Hej Mollie,för att uppnå högre "titel" inom ngt. kunskapsområde behöver man skaffa sig utbildning på avancerad nivå (alltså först läser man på Grundnivå och sedan... Läs hela svaret -
Skillnad mellan högskola och universitet? Vad kommer efter gymnasium?
Hej! Jag undrar vad skillnaden mellan högskola och universitet är, och är det högskola eller universitet som kommer först efter gymnasium? En fråga till, finns det något som kommer efter universitet eller högskola? Alltså något högre...
Hej!Skillnaden mellan ett universitet och en högskola är att bara universitet får utfärda examen på forskarnivå. Men genom att samarbeta på olika... Läs hela svaret -
Professor i psykologi och psykiatri?
Hur blir man professor i psykologi? Hur blir man professor i psykiatri?
Hej Mira, För att få tjänster som professor krävs omfattande meriter från egen forskning på avancerad nivå och erfarenhet från att ha undervisat på... Läs hela svaret -
Förskollärarprogrammet till Juristprogrammet?
Läser för närvarande Förskollärarprogrammet 1:a året, men funderar på att söka till juristprogrammet på SU. Detta, eftersom jag ville bli professor som förskollärare, men det verkar inte finnas garanti för der. Snittbetyget på gymnasiet är c:a 15, så kommer behöva göra högskoleprovet för att...
Hej J, det går inte att ge någon garanti på att någon, t.ex du, kommer in på en viss utbildning. Inte ens om man har hösta betyg och högsta möjliga resultat på... Läs hela svaret -
Ämneslärare, grundlärare eller socionom?
1. Hur ser prognosen ut för ämneslärare åk 7-9, om man väljer inriktning samhällsvetenskapliga ämnen? Målet är att jobba som professor på universitet efter examen....
Hej J, Professor - är en titel för de högst utbildade lärarna vid lärosätena: högskolor och universitet. Samma typ av tjänster finns inom flertalet universitetssystem i... Läs hela svaret -
Läkare, biomedicinare eller psykolog?
Hej, Jag har ett år kvar på naturvetenskapliga programmet inriktning natur och är väldigt kluven i vad jag ska läsa senare. I något år har jag varit väldigt inriktad på att bli läkare för att sedan bli forskare neuroendokrinolog eller psykologi, men efter flera sjukhusbesök i sommar har...
Hej Hanna, vilken spännande fråga, men som också är svår att svara på. Du skriver "svår för att forska" - och jag tror du menar inte att kunskaper eller ambitioner inte... Läs hela svaret -
Vill bli proffessor i matte, vad behövs?
Hej, jag går första året på gymnasiet och tänker på att bli proffessor i matte, det är väl att undervisa matte i universitet? Jag går tekniklinjen och undrar vad som behövs för att kunna bli proffessor i matte samt kanske doktorera.
Hej Farhad, du behöver på gymnasiet Iäsa så mycket matte du kan - i aIIa fall minst matte 4 (som är obligatorisk kurs på inriktningen Teknikvetenskap men inte på de andra... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga