Jag undrar vad som gäller för gymnasiearbetet på samhällsvetenskapsprogrammet. Enligt mina lärare så måste man skriva en vetenskaplig rapport som undersöker något. T.ex om gängkriminalitet med hjälp av intervjuer. Och att gymnasiearbetet inte får handla om något som redan har undersökts. Jag har kommit på flera intressanta ämnen men min mentor har sagt att jag inte kan välja de ämnena då det redan finns folk som skrivit om det. Funkar det så? Sen undrar jag också över om man måste göra ett sånt gymnasiearbete på sam. Jag har en kompis i en helt annan stad som gick sam med media som individuellt val. Den kompisen valde att tillsammans med en annan kompis att göra en kokbok. Men enligt mina lärare får man absolut inte göra sånt på sam, det är bara på estet man får det. Och ingen har nämnt att man får göra gymnasiearbetet i grupp trots att det står det på internet. Jag är lite förvirrad över det här då jag jättegärna skulle vilja göra nått annat än att bara skriva en lång text om svåra ämnen.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32064 frågor besvarade.
Hur fungerar gymnasiearbetet på sam?
1 Svar
Hej Kevin,
GA, gymnasiearbete, är en Obligatorisk kurs (omfattning 100p = 100 "undervisningstimmar" eller 200 timmar totalt, alltså förberedelser, genomförande och redovisning ska rymmas inom 200 "studie/arbetstimmar" - fem veckor på heltid, om du endast skulle göra GA och inte samtidigt, under de 5 v. läsa även andra kurser).
Handledare på GA har rätt så mycket makt över temat, tillvägagångssättet mm. för att det är de som godkänner eller underkänner GA sen. Och E i GA krävs för att kunna få ut exam.bevis.
Tips: du kan kanske göra gymnasiearbete om vad GA på SA får handla om? Alltså att du undersöker "fenomenet" GA i samhällsperspektivet; GA på högskoleförberedande gymnasieprogram är ju tänkt att eleven får "stämpel": OK, förberedd inför studier på eftergymn.nivå ... Frågeställning: går det att få fram tydlig infomaterial som alla handledare och gymnasieelever kan ha nytta av och går det att få likvärdig och rättvis bedömning av resultatet, alltså försäkra sig om att ingen elev blir underkänd fast hen på en annan skola skulle bli godkänd och tvärtom?
Du gör då först Nulägesbeskrivning: som kanske går ut på att det är svårt att få "rätt" info om GA.
Du sätter mål med Ditt GA att ta fram ett sådant tydligt infomaterial; undersök vad Skolverket skriver om GA på sin hemsida; du kan också ringa till Skolverkets info-tjänst: 08-527 332 00.
Jag kan inte bestämma att du får skriva GA om Hur man skriver GA (i första hand på SA, men även allmänt - även på yrkesprogram), men jag tänker på att din handledare för GA borde kunna hjälpa dig vinkla temat/frågeställningen så att det passar som GA på SA ... Jag tänker på "GA som samhällsfenomen", typ så... problem kring det, och lösningar.
Då GA måste göras av alla som vill ta ut exam.bevis (på gymnasiet men även på Komvux) så tampas hundratusentals personer med liknande problem som du gör nu, varje år... och du kan genom att ta fram tydlig info om GA hjälpa väldigt många. Fråga alltså din handledare om du kan välja temat "GA på SA" (att detaljerad skriva om GA på alla program blir nog för omfattande...). Och om du kommer fram till att det inte går att skriva ihop tydlig infomaterial, måste du ha "bra förklaringar" på varför det inte går... negativt resultat är också ett resultat.
***
Ett annat förslag som jag kom på: Fenomenet "Studenten" (historiskt sett, idag och prognos för framtiden). Studentfirandet: är det olika i olika län, i olika etniska- och samhällsgrupper av olika slag? Hitta några som valde att inte delta i student-firandet (tog sitt exam.bevis och gick hem...) och fråga om det berodde på ekonomiska förutsättningar eller andra, t.ex religiösa? Konflikter kring studenten: om föräldrarna/vårdnadshavare och eleven vill helt olka saker? Orkar man med att förbereda sig inför "studenten" när man har så mycket i år 3 på gymnasiet att tänka på, bl.a GA? Ekonomi kring "studenten": vad kostar studenmässan? köpa klänning eller kostym? student-balen-biljetter? och hur blir det om eleven/familjen inte har råd? Är det värt att skuldsätta sig för att kunna "ta studenten"? Varför blev det så viktigt för så många att fira studenten? Gemför med liknande fenomen i andra länder.
***
Annars så samlar vi teman (förslag) för GA på: fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete
Ang. göra GA i grupp: problemen är flera t.ex hur stor får gruppen vara? och att dt även är svårt att sätta rättvisa betyg sen; Skolverket säger att betygssättningen får ej ske i grupp, utan måste göra individuellt och hur ska handledaren då utröna vem i gruppen som ska bli godkänd och vem som inte blir godkänd?
Förslag på Redovisnings-form: om du gör GA om GA eller om "Studenten" så är det intressant info för de som i framtiden ska göra GA och ta studenten - därför tänker jag att du kanske skulle kunna hålla ett "föredrag" för elever i årskurserna 1 och 2 på din egen gymnasieskola där du berättar om vad du kom fram till genom ditt GA.
Frågor och svar taggade med 'anpassningar' (6 st.)
-
Social fobi påverkar mina studier?
Hej, Jag har levt med social fobi under en stor del av mitt liv, vilket har påverkat mig djupt i sociala sammanhang. Svårigheterna att tala inför grupper, uttrycka mina åsikter, interagera med nya människor, presentera, hålla tal, eller ens beträda ett...
Hej!Att genomgå en officiell utredning och få en formell diagnos för din sociala fobi kan vara ett steg i rätt riktning för att få stöd och anpassningar i din utbildningssituation. En... Läs hela svaret -
Npf anpassningar?
Hej, har en dotter med båda ADD och Språkstörning - vilken hjälp finns att tillgå? Vad är skolorna skyldiga att hjälpa till med? Skiljer det sig mellan kommunala skolor och friskolor?
Hej,jag vill direkt säga att jag kommer inte kunna ge dig ett konkret och fullständigt svar. Jag kan endast förklara vilka olika sätt eller vägar det finns att komma fram till vilken skola och utbildning som passar... Läs hela svaret -
Yrkeshögskola hur fungerar det??
Hej! Jag går i tankar att utbilda mig på en Yrkeshögskola. Gärna till Tandsköterska dock så känner jag sån grov panik.. Det är såhär att jag känner en stor rädsla när det kommer till tentor. Jag förstår...
Hej Louise!du skriver om att det var länge sedan du senast studerade. Det kanske är bra för dig om du söker någon "liten" kurs på komvux för att komma in i studierna igen?... Läs hela svaret -
Svårigheter att skriva prov hur kan jag få hjälp?
Hej! Jag lider av grov prestations ångest med fokus till provtillfällen. Jag gick komvux och fick alla inlämningsuppgifter gödkända, 8 st. När kursen började skrev jag att jag har svårt att skriva prov på grund av att jag får panik...
Hej! Har du kontakt med kurator eller med en psykolog? Be om ett Intyg som bekräftar den problematiken som du beskriver i din fråga. Kontakta rektorn på komvux och uppvisa det intyget.... Läs hela svaret -
Vilka anpassningar kan ett barn med diagnos autism få på gymnasiet?
Min dotter som går i nian har autism, hon lider av stor trötthet och har anpassad skolgång. Hur kommer detta att funka på gymnasiet som är frivilligt? Hon kommer att få behörighet till och vill gå Estet på en friskola. Vad kan jag kräva?...
Hej Cecilia,jag vill råda dig att ta kontakt med den gymnasieskola som din dotter vill gå på och fråga om de kommer ha möjlighet att göra de anpassningar som... Läs hela svaret -
Läsa till undersköterska på komvux?
Hej! Jag funderar på att läsa till undersköterska på komvux troligtvis med inriktning på sjukvård. Men i april ska jag få barn och undrar därför om man kan pausa sin utbildning sådär mitt i? Jag undrar också om det (fram tills april) går att läsa snabbare än heltid/100% om man läser på...
Hej Johanna, du ställer intressant och viktig fråga men som också är svår att ge konkreta och "allmänna" svar på. Det är egentligen så att du måste ta detta med... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga