Matildddddaassss

    Hej, Jag har levt med social fobi under en stor del av mitt liv, vilket har påverkat mig djupt i sociala sammanhang. Svårigheterna att tala inför grupper, uttrycka mina åsikter, interagera med nya människor, presentera, hålla tal, eller ens beträda ett rum fyllt med människor, har starkt begränsat mitt sociala liv. Resultatet har blivit att jag endast har två vänner från barndomen, mycket på grund av min tendens att undvika skolsituationer som krävde verbal deltagelse. Trots dessa utmaningar har jag modigt valt att påbörja lärarutbildningen på högskolan, ett beslut som kanske verkar paradoxalt med tanke på min bakgrund, men som kändes rätt för mig. Vår utbildning inkluderar seminarier flera gånger i veckan där aktivt deltagande är obligatoriskt, och frånvaro noteras om man inte engagerar sig i diskussionerna. Denna kravställning har utlöst en betydande ångest hos mig, till den grad att jag överväger att avbryta mina studier, inte på grund av akademiska svårigheter, utan på grund av den intensiva rädslan att tala inför grupp. Trots att jag har delat med mig av mina bekymmer till min lärare, finns det enligt honom ingen möjlighet att anpassa kraven, då deltagandet är en del av betygssättningen. Jag funderar nu på att genomgå en officiell utredning för att få en formell diagnos, i hopp om att detta skulle kunna ge mig en grund för att förklara min situation för min lärare och eventuellt anpassa kraven. Jag undrar om ni tror att ett sådant "bevis" på min tillstånd kan göra skillnad, eller om det inte kommer att påverka min situation?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Att genomgå en officiell utredning och få en formell diagnos för din sociala fobi kan vara ett steg i rätt riktning för att få stöd och anpassningar i din utbildningssituation. En formell diagnos kan ge dig en grund för att förklara din situation för din lärare och universitetet och kan också underlätta processen för att få eventuella anpassningar eller stödåtgärder som kan hjälpa dig att hantera din ångest och delta mer fullt ut i seminarier och andra aktiviteter.

    När du har en formell diagnos kan du samarbeta med ditt universitets stöd- eller funktionshindersenhet för att utforska möjligheterna till anpassningar som bör kunna underlätta din inlärningssituation. Det kan inkludera alternativa sätt att delta i seminarier, såsom att lämna in skriftliga reflektioner istället för att muntligt delta, förlängda deadlines eller enskilda möten med lärare för att diskutera kursinnehåll.

    Det är viktigt att komma ihåg att även om en formell diagnos kan öka förståelsen och medvetenheten kring dina behov, är det inte garanterat att det kommer att leda till stora anpassningar eller omfattande förändringar i din utbildningssituation. Det beror på universitetets resurser, samt på hur väl de kan tillgodose dina individuella behov (ofta är det en resursfråga; att göra individuella anpassningar brukar vara ganska dyrt och därför görs det endast om hen som behöver anpassningar kan påvisa att hen har rätt att kräva de anpassningar).

    Men att ta steget att få en formell diagnos och arbeta med ditt universitet för att utforska dina möjligheter är ett viktigt steg mot att få det stöd du behöver för att lyckas i din utbildning.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Matildddddaassss : Tack snälla för ditt svar. Vet du vart jag kan genomgå en formell utredning? Är det via skolan eller hur går jag tillväga?
    • Milla : Prata med kuratorn på din skola; hen bör kunna hänvisa dig rätt, men kontakta samtidigt även din vårdcentral (har din vårdcentral ingen psykolog bör de kunna ge dig en remiss eller i alla fall rätt hänvisning).