Sofie
    Hej jag hoppade av gymnasiet för en månad sedan då jag lider av psykisk ohälsa och har svårt för press, stress och större klasser. Jag gick individuellt val mot VO då jag har underkänt i matte från grundskolan.
    Nu har jag insett att jag behöver extra resurser för att klara av gymnasiet och kommer nu endast in på IM. Min fråga är kan man gå på IM i tre år och ta studenten? Jag har också funderat på individuellt alternativ, kan man läsa det i tre år, ta olika kurser och utbilda sig till nåt och ta studenten efteråt?
    Vad finns det annars för alternativ för oss unga som behöver extra resurser och anpassning? Eller hur fungerar detta med IM? Jag har inte riktigt förstått då jag blir förvirrad varje gång jag läser om det, då tanken är att läsa ett år men att det kan leda till arbete osv? Tack

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofie,

    jag förstår att det kan vara förvirrande och svårt att förstå information om IM, Introduktionsprogrammen - för att det är mycket information, med många krångliga regler och även med möjlighet till ett antal olika undantag.

    Man kan gå på IM i tre år. Angående "ta studenten", så beror det på vad man menar med det. Om man menar få Examensbevis från ett nationellt gymnasieprogram - så kan man inte det på IM, för att man måste gå på ett nationellt gymnasieprogram för att kunna ta examen från ett nationellt program.

    Men man absolut bli "anställningsbar" på IM. Man kan också efter 3 år på IM gå över till ett nationellt gymnasieprogram. Man kan också efter en viss tid på IM byta till studier på en folkhögskola.

    Många menar att "ta studenten" är att springa ut med en studentmössa i handen. :) och det får man absolut göra efter IM. Efter 3 år på IM får man Studieintyg - där kurser är nämnda i vilka man fick betyg. Senare kan man bygga vidare på de kurser - t.ex på komvux (från 1 juli det året man fyller 20 år).

    Du har många olika alternativ. Just nu är det viktigt att du blir bättre och kan studera. Hur mycket du kan studera - kanske endast på deltid, är det upp till läkare och/eller psykolog att uttala sig om.

    Men du kan alltid, oavsett om du går i skola eller inte - bedriva självstudier i den omfattning som du vill och orkar och i matte rekommenderar vi en jättebra sida - www.matteboken.se

    Hoppas någonting i mitt svar blir på ngt sätt till hjälp!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Julia SYV