nikd34

    Hej, jag har ansökt om att få byta gymnasiumskola till hösten. Jag fick svar av SYV från skolan jag är intresserad av och hon föreslog tider där vi kunde hålla möte om ”ett” skolbyte. Min fråga är; betyder det då att min plats är säkrad och att jag börjar där om jag vill? Eller finns det andra elever som också har sökt, som också ska gå på möte för den platsen jag ansöker om?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vet inte om några andra elever vill ha samma plats som du också vill ha - på den skolan, alltså, dit du vill byta till. Det finns viktiga saker som gör att eleven kan eller inte kan byta gymnasieskola (i de fallen elever vill komma in i årskurs 2 eller 3, alltså när hen ej söker via gymnasieantagningen).
    Det första viktiga aspekten är om ordning i vilka kurser läses på skolorna - stämmer överens. Därför vill SYV-en på den "nya skolan" titta på vilka betyg du redan har fått på din "gamla skola": det är i första hand Vilka kurser du har godkända betyg i som kommer att vara intressant och viktigt, ej hur Höga betyg du har (har du E eller högre brukar det inte spela någon roll men har du F eller inte har några betyg i de kurser som din nya skola "vill att du ska ha" då kan det bli stopp och du ska inte kunna antas).
    Förklaringen är den att gymnasieskola får inte anta en elev om hen inte ska kunna uppfylla kraven för examensbevis. Många kurser är obligatoriska men de läses på olika skolor (eller Kan läsas) i Olika ordning. Exempel: på de flesta gymnasieskolor läser eleverna kursen idrott- och hälsa 1 under årskurs 1 men på några skolor så läses den kursen under år2 eller t o m år3. Och det kan bli ett stort problem om eleven vill byta skola. Om en ny skola antar dig då måste den skola garantera att du får läsa alla de kurser som är obligatoriska för examensbevis men om deras elever redan läst en kurs i år1, och du kommer behöva läsa den kursen i år2 eller 3 då måste hela skolans schema läggas kring att ge dig möjlighet att läsa den obligatoriska kursen (så att du inte samtidigt får andra lektioner i andra obligatoriska kurser) och det är inte rimligt för skolan att åta sig (det är för jobbigt och kanske t o m omöjligt med tanke på att schemat måste ta hänsyn till väldigt mycket andra viktiga aspekter).
    Sedan, om kursupplägget (eller ordning i vilken kurserna läses) stämmer, då vill den nya skolan oftast också se Närvarorapport och även få svar på frågan om varför du vill byta skola. En skola vill ju inte ta in elev som skolkar mycket eller om eleven inte kan ge en rimlig förklaring till varför hen vill byta skola.
    Så, det faktum att du fick förslag att ha ett möte säger mig att den nya skolan har minst en ledig plats som du skulle kunna få (i annat fall skulle inte du fått ngt förslag på att möta SYV-en på den skolan). Jag råder dig tacka Ja till mötet. Ta med dig en lista på kurser som du har läst och vilka betyg du fick på din gamla gymnasieskola. Ta med dig även ditt Slutbetyg från grundskolan, närvarorapport och förberedd svar på frågan om varför du vill byta skola - det är de bästa råden jag kan ge dig.
    Lycka till!
    Du får gärna höra av dig och berätta hur mötet med SYV-en gick. Vi håller tummarna!
    Hänvisning/lästips:
    gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Studie- och yrkesvägledare