Elev
    Hej! Det är så att jag har ansökt till läkarporgrammet i förstahand och biomedicinporgrammet i andra hand. Jag kommer troligen komma in på biomedicinprogrammet, men jag undrar om jag kan ställa mig som reserv på läkarprogrammet då? Det stod på antagning.se att man kan vara reserv till högst 180hp. Innebär det 180hp/termin eller program? Hur går det tilll?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!

    Det finns många svenska högskole-Universitetsprogram som är mer omfattande än 180hp. Många kommer "hamna" i reserv till t.ex läkarprogrammet som är numera 6-årigt och omfattar 360 hp. Läkarprogrammen ges på heltid och med det omfattar 30hp/termin. Antagning.se gör antagning till nästkommande termin, alltså om man kommer på ett heltidsprogram antas man till 30hp. Om begränsningen på antal RESERV-poäng är 180, då betyder det att man kan stå i RESERV till max sex stycken heltidsutbildningar (eller till 12 st. halvtidsutbildningar), eller till tre stycken heltidsutbildningar och samtidigt till sex stycken halvtidsutbildningar, ej till fler utbildningsalternativ, vilket innebär att man ej kan stå i RESERV till alla läkarprogrammen som ges på alla orter.
    Vad jag kan se så ges läkarprogrammet från HT22 på sju orter: studera.nu/jamfor-utbildning/?q=l%C3%A4karprogrammet Det är inte ovanligt att man söker till alla orter där läkarprogrammet ges men det kan bli så att man ej blir antagen på någon ort. Är man behörig, ställs man i RESERV men heltidsutbildningar på sju orter utgör 210 hp. Om max antal poäng är 180hp, kan man i så fall ej stå i reserv till alla läkarprogrammen, utan endast till sex st. av sju.
    Du kan också ta och ringa till Antagning.se - om du är osäker kring detaljer vad gäller administration av antagningen till svenska högskole-Universitetsutbildningar. Tel.nr 0771-550720

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Tack!
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!