Jonas

    Hej, jag heter Jonas Andersson och är intresserad på läsa tekniskt basår på chalmers. Jag har färdig gymnasieexamen från teknikprogrammet och läst 2500 poäng och godkänt i alla ämnena, även matte4 kemi1 fysik2 osv. Då meritvärdet inte räknas in har jag jämförelsetalet 14,48 rakt ut från gymnasiet (ingen komvux). Då undrar jag bara om vad som är det bästa tillvägagångsättet för mig att komma in på basår. Om jag läser komvux, t.ex biologi 1 och får A I det ämnet, kommer mitt jämförelsetal ökas då (och därmed kunna söka in med det nya jamförelsetalet till basår)? Har sett att de har BITB och BIITB men förstår inte riktigt hur det funkar. Tack!!//Ludde

    2 Svar

    Vägledare SYV

    Hej på dig!
    om du i ditt examensbevis inte har betyg i Biologi1 (biologi ingår inte som obligatoriskt ämne på gymnasiets teknikprogrammet) - då kommer inte betyget i biologi1 spela roll (det kommer inte räknas in) med undantaget att i fall just biologi1 krävs för just den högskoleutbildning du söker till (alltså, som särskild behörighet).
    *****
    Om du har godkända betyg i alla kurser från teknikprogrammet, varför har du som mål att komma in på BASÅRET? Det är väl en riktig högskole-/universitetsutbildning du vill gå?
    Basåret är en för-utbildning; den är tänkt i första hand för dem som gick fel program på gymnasiet, alltså kanske gick samhällsvet. eller ekonomiprogrammet men sen kom på att de vill bli civilingenjörer till exempel och så har de inte läst fysik, kemi eller tillräckligt mycket matte...

    • :

      Ja, jag vill gå på en riktig högskole-utbildning. Dock har jag för låg jämförelsetal för att komma in på t.ex maskinteknik eller liknande. Därför är mitt enda val komvux (eller högskoleprovet, men det är en annan diskussion). Undrar bara om jag kan höja mitt nuvarande jämförelsetal för att komma in på TEKNISKT BASÅR på något sätt? Kanske att då man bara läser matte fysik kemi på basår, så kan jag göra prövning på kemi 1 på komvux så jag får ett högre betyg än vad jag har nu och då på det sättet öka jämförelsetalet för att söka in till tekniskt basår. Funkar det?

    • Anna : Tänker du på Platsgaranti Efter tekniskt basår? Eller på vilket sätt kommer du in på Maskinteknik eller liknande Efter basåret? ... Gör högskoleprovet. Om du ej har A betyg i matematik 1c, 2c och 3c - kan du genom prövningar i lättare kurser: matematik1a, 2a och 3b höja ditt meritvärde/jämförelsetal.
    • Anna : Om du t.ex har C betyg i matte 1c, 2c och 3c och får A betyg i matte 1a, 2a och 3b (vilket du kan göra genom prövningar) - höjer du ditt jämförelsetal med + 0.6. Jag skulle också se om du kan få fler Meritpoäng; för godkänt betyg i engelska 7 får du + 1.0 meritpoäng; Detta om Chalmers till utbildningen "maskinteknik" accepterar meritpoiängen, så klart... man får ta och kolla upp det noga.
    • : Ja, platsgarantin där ja. Jag har läst matte 1c/2c/3c/4, och om vi tar ett exempel fick jag C i matte 1c. Kan jag då välja att göra prövning på matte 1a på komvux (och få ett A) för att då höja mitt generella jämförelsetal för ansökan till tekniskt basår?
    • Anna : Ja, det kan du göra. Du kan också göra prövningar i matte 2a och 3b. för varje "steg" i en 100p.kurs får du + 0.1 i höjning av Jmt (jämförelsetalet).
    • Anna : Gör prövningar och också högskoleprovet och sök också både till Basåret och till "vanliga utbildnigar" också; till Högskoleingenjörsprogrammet (kandidat, 3 år) i Maskinteknik är antagningsgräns på Chalmers betydligt lägre än till Civilingenjörsprogrammet.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag kan inte riktigt förstå - varför du vill komma in på Det tekniska basåret... Hoppas du på Platsgaranti?
    Annars, så kan det vara mer framgångsrikt att både göra högskoleprovet och försöka samtidigt höja ditt meritvärde. Det ser ut som att det går att medräkna meritpoängen om man söker till andra utbildningar på Chalmers, än just TB, tekniskt basår...
    I så fall får du + 1.0 för godkänt betyg i engelska 7; och du kan få ännu + 1.0 för godkänt betyg i matematik5 och ännu + 0.5 för matematik specialisering eller för moderna språk3 och på så sätt få max i merit, som är 2,5.
    Nu har du, enligt info i din fråga - nästan 15 i jämförelsetal och det är lägre än vad som brukar krävas för att komma in på Masinteknik på Chalmers.

    Det tar ett läsår att läsa tekniskt basår... du kan då kanske "i stället" satsa på att läsa engelska 7 och moderna språk 3 på komvux samt matematik 5.
    Meritpoängen, som verkar medräknas till de "vanliga utbildningar" på Chalmers (som inte är basår/förutbildning) - höjer mycket.
    Om du idag har ca 15 och får max i merit blir det då 17.5 i stället. Och om du samtidigt genom prövningar höjer matte-betygen - blir höjningen ännu större.

    Ang. platsgaranti
    Du får kolla det noga. Villkor kan ändras. Om du ex. läser basåret läsår 2020-2021 och vill komma in på ett "vanligt" program till hösten 2021, dvs om 2 år ... så vet ju ingen idag om de kan fortfarande erbjuda platsgaranti; man vet inte på så lång sikt ens vilka program som kommer att starta då. utbildningsutbud förändras... nya program kan starta och "gamla" läggas ner... Att försöka höja ditt meritvärde och/eller satsa på högskoleprovet - tycker jag är en säkrare väg in på en högskoleutbildning.

    Många lärosäten tar inte in på basåret om man redan har godkända betyg i de kurser som läses på basåret. Chalmers bryr sig inte om det - i alla fall än... men de kan ju också ändra sig... Hur kan vi veta att de även till hösten 2020 fortsätter ta in på basåret med redan godkända betyg i de kurser som läses på basåret?

    • : Hej, väldigt tacksam för de detaljerade många svar jag fick! Tror jag satsar på att försöka komma in på utbildningar direkt. Har en fråga om matte5 då jag nu har 1,5 i merit (eng7, tyska3). Det skulle betyda om jag läste matte5 på komvux att jag skulle få full merit 2,5. hur det räknas med i mitt generella värde då när jag söker in till utbildning, då behörigheten går upp till matte4 i t.ex maskinteknik? vad händer då med betyget som jag får på matte5 vid komvux?
    • Julia : I Examensbeviset ändras inget, men du skickar även betyget i matte 5 till antagning.se när du söker till en högskoleutbildning och då i BII, kompletteringsgruppen, kommer du placeras med det Högre meritvärde, som du får genom matte 5. Hur mycket höjningen blir, beror på hur högt betyg du får i Matte 5. Du vinner på att ha så högt betyg som möjligt även i Matte 5; därför kanske det är "lönt" att samtidigt som du läser matte 5, göra prövningar i de lägre mattekurserna - då repeterar du ordentligt; du vinner alltså på att ha så höga betyg som möjligt i alla kurser.
    • Julia : Om du idag har meritvärde på ca15, och t.ex får A betyg i matte 5 - blir höjningen på + 1.2 (1.0 meritpoäng och + 0.2 i höjningen av jämförelsetalet); men även E betyg gör en "bra" höjning, nämligen på + 0.8 (1.0 meritpoing och sänkning i jämförelsetal på ca - 0.2 pga du har snitt i dina betyg som är högre än E).
    • : Ok, då har jag två frågor till det. 1. När kan jag se antagningspoängen för de olika program som chalmers har 2019? Hittar bara hittils 2018 och tidigare. 2. Om jag väljer en 3-årig kandidatutbildning och sen vill studera 2 år extra efter de klarade 3 åren (civil), hur funkar det? Är väldigt sugen på maskin/mekatronik-utbildningarna...
    • Mikael : När antagningen är genomförd helt och hållet och de hinner föra in resultat - i oktober kanske... kommer antagningsstatistik för antagning till HT-19.
    • Mikael :

      Ang.masterprogram - som man kan söka till efter 3-åriga kandidatprogram... på så lång framförhållning som 3 år framåt - vet man inte vilka masterprogram som ska erbjudas. Prata med studievägledare på det lärosäte du vill läsa på - så kanske de vet lite mer... men det finns, allmänt sett, ingen garanti på att kunna läsa mer efter 3-årigt program, därför att man ska först hitta vad man kan söka till och sedan också lyckas komma in; du kommer konkurrera om plats och det kan inte garanteras att du vinner i konkurrensen.
      Om du är säker på att du vill läsa i fem år - försök komma in på civilingenjörsprogrammet, som är 5-årigt; du kan söka till 5-årigt program i första hand, och till 3-årigt program i andra hand; om du kommer in på det 3-åriga program, kan du under "resans gång" försöka byta till det 5-åriga programmet... men det kan inte garanteras att det lyckas.

    • : Okej jag har en till fråga! Om jag kompletterar ett betyg tex ma1 C från B till A. Hamnar jag då i kompletterings ”polen” om jag skulle söka inte till en högskola/universitet? Eller måste jag läsa upp ett helt ämne från F till godkänt?
    • Anna : I matte ett vinner du mer på att skaffa betyg i matte 1a (lättare att få högre betyg). Men oavsett vilken kurs du höjer betyget i, prövas du med det högre meritvärde i BII samtidigt kan du prövas även i andra grupper.
    Läs alla kommentarer