Jacob1244234123

    Hej! Jag går just nu andra året på Bygg programmet och jag har inte tänkt mig att vara snickare hela livet. Jag har mitt intresse på ekonomi/finans delen. Jag har just nu valt ett paket som är högskoleförberedande och då är det Matte 2a, Engelska 6 och Svenska något? Kommer inte ihåg vilken. Om jag vill sikta på finans i framtiden och om det går hur ska jag göra då? Ska jag ta Matte 3 under det tredje året på gymnasiet eller hur ska jag göra? Blir det även mycket att läsa upp efter gymnasiet då?

    Mvh Jacob

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du vill komma in på någon ekonomiutbildning på högskola eller universitet i Sverige, då kommer du behöva - för särskild behörighet - godkända betyg i matematik 3 (3b eller 3c) och i samhällskunskap 1b (eller 1a2 + 1a1).
    För grundläggande behörighet krävs att du tar ut examensbevis från gymnasiet och att du också har godkända betyg även i svenska 2 och 3 och i engelska 6.
    Sedan konkurrerar alla behöriga sökande om plats på utbildningar. Att man blir behörig betyder inte att man per automatik blir antagen, utan att man får lov att delta i konkurrensen om utbildningsplats.
    Välj läsa matematik 3 (företrädesvis 3b) och samhällskunskap 1a2 (om du kan göra det till nästa läsår, på din gymnasieskola) och se till att få godkända betyg i de kurserna. I annat fall kommer du behöva komplettera för behörighet efter gymnasiet.
    Tips! utbildningar inom ekonomi finns även inom andra former än endast högskola-universitet, t.ex inom yrkeshögskola, se www.yhguiden.se (inom Yrkeshögskola brukar inte matte 3 krävas utan det brukar räcka med matematik 2 och även svenska 3 brukar ej ingå i särskild behörighet, utan det kan räcka med svenska 1 eller möjligtvis 2; kan vara olika för olika yrkeshögskoleutbildningar).
    Du skriver att du inte vill jobba som snickare hela livet och här tänker jag på att du kan t.ex fundera över att utbilda till till yrkeslärare inom byggämnen, bara ett tips att fundera över. Om yrket Yrkeslärare berättar vi på framtid.se/yrke/yrkeslarare
    Du är intresserad av ekonomi-finans, skriver du i din fråga; du får därför gärna kika på olika ekonomiyrken:
    Aktiemäklare
    Ekonom
    Nationalekonom
    Civilekonom
    Företagsekonom
    Controller
    Account manager

    Studie- och yrkesvägledare