Henrik369

    Om vi säger att jag har godkänt i alla kurser som en högskole utbildning kräver och att jag har behörighet för den, även fast jag har lite lägre betyg som går under deras antagningsgräns är det så att jag ändå kan komma in på denna utbildning om jag får ett högt resultat på högskoleprovet som går över deras hp gräns?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, det stämmer. Behörig måste man bli, detta för att svenska högskole-Universitetsutbildningar kan ej anta obehöriga. Med högskoleprovsresultatet prövas man i HP-urvalet och då spelar det (som regel) ingen roll hur höga betyg man har. Jag skriver "som regel" - detta för att en situation kan uppstå att flera sökande med samma resultat från högskoleprovet konkurrerar om sista platsen i HP-kvoten och då kan antagning.se titta på vem av konkurrenterna som har högre meritvärde i betygsgruppen/betygsgrupper. Men annars, i de flesta fallen konkurrerar man endast med HP-resultatet (i HP-urvalet, alltså).

    Studie- och yrkesvägledare