Elsa
    Hej!
    Jag ska välja gymnasium nu och kommer söka NB med inriktning djurvård + naturvetenskaplig behörighet. Kommer troligen också gå GKLH.

    Vad jag vill göra efter har varierat, jag har tittat på veterinär, djursjukskötare, etolog och djurskyddsinspektör. Jag vill alltså jobba med djur, på senaste har jag verkligen intresserat mig i etologi (främst hos hästar) och skulle tänka mig jobba i det (just nu iaf, det kan ändra sig).

    Jag har tittat på vad andra etologer har för utbildning, det vanligaste jag sätt är antingen Etologi och djurskydds programmet på SLU eller ett kandidat program inom biologi med specialisering på etologi på antingen Stockholms eller Linköpings universitet (+ ibland en master utbildning). Men etologen Renate Larssen tog en lite annan väg, hon gick veterinär programmet på SLU och sedan en master utbildning på LiU inom tillämpad etologi. Tror att det är denna https://liu.se/en/education/program/6meth

    Går detta att göra fast med en utbildning som djursjukskötare, istället för veterinär? Finns det speciella krav på vad man behöver för att komma in på den master utbildningen? Eller är det kanske ett slöseri med tid att gå både djursjukskötare och något i etologi? Jag bara brainstormar lite nu och massor kan ju ändras.

    Och en liten bonus fråga; om jag kanske ändå vill bli veterinär efter gymnasiet, funkar det då att ta typ matte 5 och engelska 7 på komvux och hur lång tid tar det då? Och visst kan man komma in på vet utbildningen via HP också? Vet inte ens om jag vill bli veterinär men det känns skönt att veta i förväg vilka väger som är möjliga att ta :)

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag börjar med svar på den enkla frågan - om hur lång tar det att läsa matte 5 och engelska 7. Varje av de kurserna går på 100 gymnasiala poäng och tar därför fem veckor att läsa, om man läser på heltid. Alltså, sammanlagt läser man de två kurserna på 10 veckor.
    Nu, till de svårare frågor - om olika utbildningsvägar.... Jo, så här är det: utbildningsutbud förändras. Du ska läsa i 3 år på gymnasiet och sedan, inför masterprogrammet ska man ha (som kortast) 3-årig universitets-högskoleutbilnding - så är vi nu framme minst 6 år... Vilka masterprogram som kommer finnas då vet ju ingen människa. Om du siktar in dig på ngt program nu som sedan upphör eller förändras eller behörighetskraven ändras... så har du planerat i onödan, kan man säga. Så, jag tycker du vinner på att försöka lära dig så mycket som möjligt inom det kunskapsområde du är intresserad inom t.ex hästar, deras anatomi, fysiologi, skötsel mm. och för övrigt att du även försöker få så mycket kunskap och så höga betyg i allt du läser i skolan, både i grundskolan och på gymnasiet.
    När du läser årskurs 3 på gymnasiet blir det dags att på allvar börja planera för vad du ska göra efter gymnasiet. Då får man se vilka utbildningar som finns att söka och hur dina intressen ser ut då. Det är inte omöjligt att du kommer på andra tankar och t.ex vill bli läkare, lärare (kanske yrkeslärare på gymnasiets NB-programmet) eller civilingenjör eller vill satsa på ett helt annat yrke. Kika gärna på många yrken - på www.framtid.se finns över 2.ooo yrken beskrivna. Kika t.ex på framtid.se/yrke/djurfysioterapeut - ett lite mer ovanligt yrke som inte alla känner till.

    Studie- och yrkesvägledare