Shellan
    Hej!
    Jag har länge haft en enormt jobbig skolsituation där jag nu inte längre ens kan gå in i klassrum utan att få panikångest och springa ut. Mestadels beror det på tidigare efarenheter av just "klassrummet" då jag blev extremt mobbad under flera år av mina såkallade vänner. Det tog riktigt hårt på mig, pratade med kuratorer och jaa allt man kan tänka sig. Men sedan dess har jag inte kunnat gå in i klassrum (Varit såhär ungefär 3 år nu). Jag trodde dock det skulle bli bättre när jag började gymnasiumet (Estetisk musik) men det blev det inte. Hamnade i bra klass, bra lärare och linjen kändes verkligen bra men att gå in i klassrummet var omöjligt. I snart ett år har jag försökt, åkt in till skolan trots alla jobbiga känslor och liknande men känner att orken och motivationen börjar försvinna. Betygen har sänkts (i stort sätt bara för att lärarna anser att man måste vara på lektionen för att förtjäna ett betyg). Jag har även försökt arbeta på egenhand men då jag även varit hemma och sjuk och känner enorm press så har jag halkat efter mer och mer. Fast jag egentligen är ett läsarhuvud så går det inte. Därför funderade jag på ett tag att plugga på distans, kollade linjer osv men hittade inget som skulle funka i min situation för tillfället. Så ett annat alternativ är ju att hoppa av skolan. Jag undrar vad en 16 åring har för chans att få jobb i dagens samhälle? Och hur blir det rent ekonomiskt om man inte skulle få jobb direkt? Har ni några andra tipps?

    Somsagt har jag verkligen försökt men mår verkligen inte bra av skolan. Därför vore jag väldigt tacksam för snabbast möjliga svar och även tipps både om vad som händer om man hoppar av och även andra tipps.

    Mvh Shellan

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Shellan, jag förstår att du har hamnat i en mycket tråkig situation.

    Tyvärr är möjligheter till distansstudier, som du själv (på egen hand) kan söka - väldigt begränsade. Det finns en gymnasieskola - Korr online>>, som erbjuder några få program och det är många elever som av olika anledningar vill läsa på distans, så skolan är översvämmad med ansökningar - men jag tycker du kan söka till den i alla fall, du förlorar inget på att söka och kan inte få mer än "nej" i värsta fall.

    Så - första tips till dig är: sök till distansgymnasiet - Korr online>>.

    Andra tipset är att du pratar med kurator på din skola och ber att hen undersöker möjlighet för att din kommun köper plats för dig på Distansgymnasiet hos Hermods. Hermods har uppdrag från Skolverket att erbjuda distansundervisning till elever som bor utomlands pga minst en av föräldrarna jobbar utomlands. Du tillhör inte den målgruppen och du kommer inte få läsa där, om du söker själv. Men din kommun kan eventuellt köpa plats åt dig.

    Tredje tipset är att du ansöker om att byta till IM, individuellt alternativ>>. Där kan du gå på praktik och läsa i mycket små grupper eller t o m få individuell undervisning.

    Fjärde tipset är att du söker jobb nu, medans du är inskriven i skolan och i fall du skulle få jobb, byter du från skola till jobb. Vilka jobb du kan få? Jag tycker du bör i första hand till på Yrkesintroduktionsanställning>> som är en satsning från Arbetsförmedlingens sida på ungdomar mellan 15 och 24 år.

    Att på egen hand utan gymnasiekompetens få jobb som 16-åring, är svårt.

    Jag vill avråda från att "bara hoppa av skolan", får att då har du ingen sysselsättning och ingen inkomst. Jag råder dig undersöka alla de olika alternativen som jag nämner ovan i detta svar till dig.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp och önskar dig Lycka till!

    ANNA