Hanna

    Hej! Jag tänkte välja Strömsholms ridsportsgymnasium som första val i min gymnasieansökan men jag bor inte i den kommunen. Strömsholm har riksintag så jag undrar lite hur det går till då? Ansöker jag på samma sätt som om jag skulle valt något gymnasium i min kommun? På strömsholms hemsida står det att de måste ha in ansökningarna innan 10 februari, men i min kommun är sista dagen 15 februari. Är det jag själv som klickar att jag vill skicka in eller hur går det i annat fall?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Hanna,

    det stämmer att alla elever, oavsett vilken kommun de är folkbokförda i, konkurrerar om plats på Ridskolan Strömsholm på samma villkor (blir behandlade som förstahandssökande).
    Som regel, söker eleverna till gymnasiet via sin egen kommun (det antagningskansliet som "tar hand" om just din kommun), även om skolan de söker till ligger långt därifrån, alltså utanför "egna kommunens upptagningsområde", men det kan finnas undantag. Du får det bästa svaret från ditt eget antagningskansli (vilket - beror på vilken kommun som du är folkbokförd i), men även den gymnasieskola som du vill söka till borde kunna svara ang.hur du gör ansökan. På skolans hemsida borde du kunna hitta information om vem deras SYV är eller till vem du bör rikta dina frågor om antagning till skolan.
    Du skriver att sista ansökningsdag till gymnasiet är för dig 15 febr, men du kan ju lägga in ansökan tidigare, behöver inte vänta till sista dagen. :)
    Kontakta gärna personal som jobbar på ditt gymnasieantagningskansli och samtidigt även SYV på den gymnasieskolan som du vill söka till i första hand. Jag vill råda dig att i din gymnasieansökan ha fler gymnasieskolor. Du kan söka till många gymnasieskolor, men måste givetvis prioritera: blir du antagen till högst prioriterat alternativ, så tar de övriga alternativen bort från din ansökan men på förhand vet man inte om man kommer in, så det är inte bra att endast söka en enda gymnasial utbildning (för att om du inte blir antagen där, då står du sedan utan gymnasieplats).
    Samtliga gymnasiala utbildningar på de svenska gymnasieskolorna finner du på gymnasieguiden.se/gymnasium