Felicia
    Jag funderar starkt på att ansöka till läkarprogrammet fast utomlands, Men hur går jag tillväga? Vilka universitet är godkända att gå på och jobba i Sverige efteråt? Vet att det finns olika ansökningsvägar men vet inte vart jag hittar dem eller vilka som är trovärdiga och inte. Är det CSN berättigat om man väljer att studera utomlands och gäller detta endast vissa universitet isåfall har så många frågor och hoppas ni kan hjälpa mig att få lite klarhet i detta då jag inte vet vad jag ska vända mig annars!

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    hej Felicia!
    Det går säkert att hitta ngt företag där du kan köpa tjänsten "förmedling av läkarstudier utomlands"

    Eller

    så får du ordna allt själv, på egen hand.

    Gör Man det själv, på egen hand, finns det många saker att tänka på och det går tyvärr inte att ge någon garanti på att lyckas "hela vägen".
    ********
    Allmänt gäller
    Läkare>> är i Sverige ett av de så kallade Reglerade yrken, nämnare bestämt - ett Legitimationsyrke, dvs legitimation från Socialstyrelsen krävs för att få lov att utöka det yrket.
    Socialstyrelsen kräver bl a Läkarexamen från ett svenskt lärosäte eller från ett utländskt lärosäte... men Soc.styrelsen ger inte förhandsbesked /du får själv kontakta dem och fråga - när vi frågade fick vi svar att "läkarstudier från andra Nordiska länder brukar i princip godkännas "rakt av"... och från andra länder inom EU - med vissa kompletteringar /som kan vara kurser och/eller praktik/ - i princip också.." men att Soc.styrelsen kan inte på förhand garantera att någon utländs utbildning kommer att godkännas... :(... utan Soc.styrelsen svarar att "inkom med din utländsk utbildning, så får vi se om den blir godkänd eller inte".
    Den krassa verkligheten är därför den att i fall man läser till läkare utomlands och sedan vill jobba som läkar i Sverige, gör man det på "egen risk". :(

    Jag vill inte "skrämmas", men tycker det är viktigt att påtala om att det Tyvärr inte är så att man kan få någon garanti på att en utländsk lärarexamen kommer direkt ge svensk läkarlegitimation. Det är därför viktigt att
    1. försäkra sig om att lärosäte man läser på utomlands är "statligt erkänt" /här hjälper CSN ganska bra - för att de kommer troligtvis ej ge studiemedel i annat fall.. dock kan jag inte lova att Bara för att man får studiemedel för sina studier utomlands, så blir det garanterat så att man sedan får legitimation från Soc.styrelsen... nej, och det fanns förut "fall" då CSN beviljade studiemedel och sedan visade de sig att det var inte "seriösa studier" som personer bedrev utomlands./
    2. vara beredd att behöva komplettera sina utlandsstudier med både kurser och praktik.

    Men det sagt, vill jag dig några länkar till sidor där relevant info finns: https://www.euroguidance.eu/international-mobility/study-in
    https://www.fragasyv.se/info/studera-utomlands

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag har fått svar från en sakkunnig, som lyder:

    "Socialstyrelsen är mycket tydliga med hur det fungerar och verkligen samarbetsvilliga och enkla att ha att göra med.
    Vad gäller medicinstudier finns en överenskommelse inom EU som säger att en examen i medicin har samma status i alla länder som i det EU-land man tar sin examen. Tar man alltså examen i Lettland och kan få licens där, så kan man få det i Sverige också.

    I ett antal länder har de genom ett parlamentariskt beslut avskaffat AT-tjänst och istället gjort utbildningen en termin längre och det sista läsåret är ett praktikår som ersätter AT. Detta är på gång även i Sverige, men det kommer att dröja ca 3-5 år innan det är genomfört. Det finns ett antal fördelar med detta system. Hur som helst, innebär detta (som regel) att studenter som läser till läkare i ett valfritt EU-land får legitimation från Socialstyrelsen direkt efter examen. Det krävs ingen extra praktik, prov eller något annat, utan endast lite "pappersexercis"."

    OBS! Fråga SYV kan ej ta på sig ngt ansvar om du t.ex efter dina studier till läkare i ett valfritt EU-land sedan ej kommer få legitimation från Soc.Styrelsen. Reglerna kan också ändras "under resans gång". Det tar lång tid att läsa till läkare. Svenska läkarstudier varar i 5,5 år och med den där "extraterminen" blir det 6 år. Du har ännu inte kommit in på några eftergymn.studier och med det, även om du kommer in till hösten - blir det minst 6.5 års "framförhållning", dvs det är om ca 7 år som du kommer att söka legitimation hos Socialstyrelsen. På så lång tid kan reglerna ändras. Länder som idag är EU-medlemmar, kanske inte är det då... Ex. "Brexit".