Alma

    Hej! Jag har hört att man oftast inte rekommenderar att ta en dubbelkandidat men det är så att jag är lite intresserad av att plugga både teknisk matematik (Chalmers) och kandidatprogram i matematik (Göteborgs Universitet). Båda programmen har matematik som huvudämne och min (okvalificerade) magkänsla säger att man inte borde plugga mer än 150% om man pluggar de samtidigt. Men hur ska jag gå tillväga om jag seriöst överväger detta? Söker jag båda samtidigt på Antagning.se? Och vikigaste frågan, hur får jag reda på exakt hur mycket jag skulle plugga?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra!
    om du söker (samtidigt) två utbildningar som båda går på heltid så kommer du inte bli antagen till båda samtidigt, eftersom Antagning.se antar till max 150% av studietakt vilket är = en utbildning på heltid + en utbildning på halvtid, eller tre utbildningar på halvtid, eller många små kurser som sammanlagt uppgår till max 150% av studietakt (45 högskolepoäng).
    Det som, teoretiskt sett, är möjligt är att påbörja ett av programmen och sedan när du är "inne i programmet" söka till ett nytt heltidsprogram i första hand (och till kurser som finns inom det pågående programmet - i andra hand). Och då kan du bli Antagen till ett nytt program samtidigt som du inom ditt "gamla"/pågående program har platsgaranti på kurserna som ingår i programmet.
    Du kan då påbörja ett nytt program och fortsätta på ditt nuvarande program.

    Eventuella problem?
    Om båda utbildningar går på heltid på dagtid, då lär det bli krockar och du kan ju inte klona dig. :) Hur ska du skriva saltenta på en skola när du samtidigt har obligatorisk redovisning av grupparbetet eller seminarieträff eller en tenta - på en annan skola?
    Heltidsstudier = insats på cirka 40 timmar per vecka. Läser man på 200% av studietakt, måste du studera cirka 80 timmar per vecka. Med det att kurserna är "liknande" i dina två utbildningar, så kanske du "de facto" inte behöver lägga ner riktigt så mycket tid - kanske du kan lägga ner cirka 60 timmar per vecka (vilket motsvarar 150% av studietakt) och klara båda programmen? Men det är inget jag kan lova dig...
    Vi har även fått veta att vissa lärosäten/institutioner motsätter sig starkt att deras studerande läser två heltidsutbildningar på dagtid samtidigt. Studerande har hört av sig och berättat att du fick "ultimatum" - att välja och hoppa av en av utbildningar.
    Det finns stor risk att bli utbränd (överansträngd). Du lär också behöva "särbehandling" - be om att få lov att utebli från obligatoriska moment (för att du inte kan befinna dig på två platser samtidigt) och det är inte så populärt hos lärarna.
    **************
    Mitt förslag är att du söker till båda programmen och prioriterar i första hand det programmet som du hellre vill komma in på. När du får antagningsbesked ser du om du kom på ditt första, på ditt andra eller inte på något av dina alternativ. Det är ju konkurrens om platserna.
    Om du kommer in på något av programmen, börja läsa och se hur det går, hur mycket tid "över" du har och om du kanske på din tid som du inte studerar vill få extrajobb. Om du kommer fram till att du vill testa läsa på ett nytt program samtidigt som du fortsätter läsa på ditt gamla program, sök till det nya programmet, se om du kommer in. Du kan påbörja läsa på ett nytt program och försöka hänga med på det gamla programmet samtidigt.
    Det är mycket som kan hända... t.ex kan du upptäcka att du är mycket mer intresserad av det nya programmet och då kanske du själv vill hoppa av det gamla programmet?
    Du får gärna samråda med studievägledare på de institutionerna där programmen ges. Jag tror att du mer eller mindre får ungefär samma svar som du får från mig nu. (Det kan dock vara så att i båda programmen ingår någon kurs som är samma/identisk - och i så fall behöver du inte läsa just den kursen 2 ggr; du kan undersöka frågan om identiska kurser ingår i båda programmen).