Cutegirl123456

    Hej, jag vill verkligen läsa spanska 4 på komvux då jag nu har gått ut gymnasiet. Jag vill läsa spanska 4 dels för att höja mitt meritvärde men också för att jag verkligen är intresserad av spanska och tänker någon gång i livet bo i Spanien. Men på mitt komvux i min kommun säger dom att de endast kan erbjuda platser till de som söker spanska i syfte att bli behörig till en utbildning. Finns det någon utbildning i Sverige eller utomlands som kräver spanska 4? Eller hur kan jag göra om jag vill läsa spanska 4 om mitt komvux inte låter mig göra det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag känner ingen utbildning i Sverige som skulle krävt spanska 4 för särskild behörighet.
    Vad gäller utbildningar utomlands, så vet jag inte... det finns många olika länder och många olika utbildningar i varje land... . Jag tror också att komvux-personal förstår att du och många med dig vill läsa moderna språk 4 för att få meritpoäng och höja sitt meritvärde och då säger komvux ofta, tyvärr, nej - inte för att komvux är elak utan för att det kostar pengar att ge utbildning och komvux har inte råd (beklagligt nog).
    Vilka lösningar finns det?
    - jo, du har rätt att göra ansökan till komvux till varje ny utbildningsstart; nej från komvux är inte det svaret som gäller för alltid utan till varje ny utbildningsstart görs en ny bedömning och du kan i framtiden, någon gång, ha tur så pass att pengarna i komvux-budgeten räcker även för att köpa spanska4-kursen för dig;
    - du kan också köpa utbildning hos Hermods Distans och sedan försöka hitta var du kan göra prövning i spanska 4; både utbildningen och prövningen kostar pengar - men det är i alla fall ngt du får fundera på... om du vill satsa på;
    - du kan bedriva självstudier i spanska och sedan försöka få betyg genom en prövning (samma som ovan fast du inte köper undervisning utan skaffar dig kunskaperna på egen hand);
    - man kan också lära sig språket på "andra sätt" t.ex genom resor, genom att umgås med spansktalande, genom jobbet och detta i kombination med självstudier.
    Ovan har jag listat upp de möjligheterna som jag känner till. Hoppas det blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Cutegirl123456 : Tack för svaret! Så om jag förstår dig rätt så kan jag alltså köpa utbildningen hos Hermods med mina egna poäng och ändå få meritpoäng för den? Blir det alltså samma sak som om jag skulle läsa på komvux bara det att jag betalar själv?
    • Milla : Om du köper en kurs får du Undervisning men inte ngt betyg. Du letar sedan var du kan anmäla dig till en Prövning. Kan vara svårt att hitta prövningar men om du är envis och beredd att åka långt, utanför pendlingsavstånden så tror jag du kan lyckas, i alla fall på sikt.
    • Milla : Prövningsbetyg ger meritpoäng på samma sätt som ”vanliga betyg ”.