Nathalie54321

    Hej! Hoppas allt är bra! Jag tog studenten nu i sommar och är väldigt säker på vad jag vill göra men är väldigt osäker på hur jag ska ta mig till. Jag är äldsta syskonet och mina vänner har inte gjort något liknande så jag har ingen aning om vem jag ska vända mig till angående alla mina frågor. Jag är helt säker på att jag vill lära mig spanska i Spanien, jag skulle föredra Valencia då jag även vet att de är en vanlig stad att studera i. Hur man gör har jag ingen aning om, jag vet inte hur man söker, alltså om jag måste söka via ett universitet i Spanien eller om man kan söka via Sverige och bli tilldelad ett universitet? om det kostar något? hur man får csn och hur man ansöker om det? om alla terminer startar antingen höst eller vår eller om man kan börja lite när som helst? Hur man hittar boende? (vill gärna bo med folk som inte är svenskar så man kan öva spanska tillsammans) jag skulle verkligen behöva veta alla steg för jag har verkligen ingen aning om hur man gör och jag har tyvärr ingen annan att fråga häller. Tack på förhand:)

    • Milla : Hur mycket spanska kan du nu?
    • SYV-besökare :

      Jag vill ge tips på att du kontaktar Svenska-Spanska vänskapsföreningar; förhoppningsvis kan de ge dig någon sort hjälp! T.ex se webbplats för spansk-nordiska-sallskapet>>
      Kontakta också Cervantes Institutet i Stockholm - epost [email protected] - vet inte om de vill eller kan hjälpa dig men du förlorar inget på att testa och fråga där.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag antar att du kan spanska redan nu - i alla fall till viss mån. Mitt förslag blir därför att du kontaktar alla de skolorna i Spanien som du vill läsa på och frågar om villkor, om hur man ansöker, om skolan kan hjälp dig hitta boende mm.
    Vad gäller studiemedel för studier utomlands, läs gärna information på csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utland
    Det är mycket du bör tänka på och det är troligtvis så att du kommer behöva ordna det, för det mesta, på egen hand: från informationsinsamling, till praktiska saker som t.ex försäkringar som du helst bör köpa och "buffert" i form av medel/pengar för oförutsedda utgifter.
    En annan variant är att du kan försöka hitta ett lärosäte i Sverige som har samarbete med en skola i Valencia vad gäller "skicka dit" svenska universitetsstuderande för en termin eller ett läsår... det är inte helt omöjligt att hitta (eller borde inte vara så) men du ska i så fall komma in på ett universitetsprogram och sedan hoppas att just du blir en av de få utvalda som får åka på utbytestermin (eller utbytesår) utomlands, och att det blir just Spanien och just Valencia i så fall... Det brukar annars vara så att många programstudenter ansöker om utlands-temin men endast ett visst antal blir utvalda och sedan finns det, som regel, flera ställen att "skicka till" - i din ansökan kan du bli ombedd att önska t.ex 3 destinationer och du kanske väljer Valencia i första hand men sedan två Latinamerikanska länder i andra och tredje hand och du får kanske plats i Latinamerika eller i värsta fall inte blir utvald till att åka på utbytestermin. På lärosätena (universitet-högskolor) brukar finnas någon sort Utlands-koordinator som kan svara på de frågorna bättre än jag, som inte jobbar med de frågorna.
    Du får också gärna kika på utlandsstudier.se och se om du hittar relevant information där. Ännu ett tips jag vill ge dig är att du kontaktar Ambassaden (av Spanien) i Stockholm och frågar om de har ngn sort utbildningsexpert på ambassaden eller om de kan hänvisa dig vidare - ge tips på pålitliga sajter eller kontaktuppgifter till personer som kan hjälpa dig vidare, på vägen mot ditt mål.
    Fler hänvisningar/lästips:
    gymnasieguiden.se/gymnasium/ef-high-school - EF förmedlar studier utomlands även för de som inte är i gymnasieålder, så kontakta gärna EF;
    rotarystudent.se/utbyte
    Fragasyv.se/info/studera-utomlands
    studera.nu/studera-utomlands

    Studie- och yrkesvägledare