emma111

    Hej Jag tar studenten nu om någon månad, men pågrund av mycket har skolan varit tuff. Men Jag har godkänt i (blandannat) ma1b, eng 5 o 6, sv 1 o 2, men sv 3 riskerar jag få f i. Jag vet inte resultatet än (beroende på hur nationella gick kan jag få e). Men om jag får f vet jag att jag inte har någon gymnaiseexamen, jag vet att man kan komplettera det senare med komvux. Jag har alltid velat plugga till jurist programmet i Lund, jag har kollat upp att man kan komma in genom att göra "ujik" oavsett dina betyg sålänge du har examen o andra ämnen man bör va behörig i, om jag förstått de rätt. Om jag får f i svenska 3, kan jag plugga upp det på komvux sedan göra ujik? Och vi säger jag lyckas få en plats i lund via ujik (de är bland de 20 bästa som blir antagna), kan jag få den platsen även om jag kompletterad min sv 3 genom komvux? alternativt hp, vi säger jag får bra på hp och kan komma in på den utbildningen, kan jag komma in med det även om jag kompletterad sv 3 genom komvux? eller är jag istället tvungen att komplettera upp alla mina betyg på komvux för att få en chans på den utbildning jag vill? Det kommer ta betydligt längre tid för mina betyg är verkligen inte så pass tillräckligt bra för juristprogrammet hoppas jag var tydlig och väldigt tacksam för svar, tack

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    UJIK är en tuff utbildning, det går mycket fort och man ska läsa och memorera mycket stora mängder av svår juridisk text... så det är verkligen en chansning att försöka bli en av de 20 bästa på provet i slutet av UJIK.
    Vilket resultat på högskoleprovet du kan få kan jag inte ha någon som helst uppfattning om, men även det är ett tufft prov/test som omfattar flera olika kunskapsområden och sker även under tidspress.
    Med det sagt, så är det inte uteslutet att kunna komma in bland de 20 bästa genom UJIK eller få tillräckligt högt resultat på högskoleprovet men du behöver i vilket fall ha Examensbevis från gymnasiet eller från komvux med godkända betyg i svenska 2 och 3 samt engelska 6 (detta för grundläggande behörighet).
    Sedan kräver också juristprogrammet - för särskild behörighet - godkända betyg i samhällskunskap 1b och historia 1b (men jag gissar på att de betygen har du redan).
    Om du får F i kursen svenska 3 går ut från gymnasiet med ett studiebevis. Du kan i så fall välja att komplettera på komvux eller försöka komma in på folkhögskolornas allmänna kurser för att där läsa mot ett studieomdöme om grundläggande behörighet - ett sådant omdöme kan uppnås på(som kortast) ett läsår. Med omdöme prövas du sedan i BF-urvalsgruppen (om du söker till svenska högskole-universitetsutbildningar), alltså förutom att möjlighet finns att komma in genom UJIK eller genom HP-urvalet (resultat från högskoleprovet).
    Du kan söka både till komvux och till folkhögskolornas allmänna kurser samtidigt och se var du kommer in. Det är inte heller förbjudet att läsa på komvux och på en folkhögskola på samma gång.
    Hur mycket som för dig kommer att fattas för att kunna få ut examensbevis från komvux, vet inte jag - för att jag vet inte hur många godkända gymnasiala poäng du redan har.
    I examensbevis från komvux ingår 2400poäng. OBS! kursen Idrott-och-hälsa 1 får ej ingå.
    Om du "ändå" ska komplettera på komvux har missar komma in på högskola-universitet nu till hösten, så kan du med fördel försöka få högre meritvärde (genom att utesluta kurser i vilka du har lägre betyg och som inte är obligatoriska i examensbevis från komvux) och läsa några kurser som ska ingå i ditt examensbevis från komvux i vilka du kan få höga betyg. Man "låser" kurserna i sitt examensbevis, så att man senare behöver höja betygen i de kurserna (om man vill få högre meritvärde); på så sätt är det fördelaktigt att inte ta in kurserna med lägre betyg som man kan vara utan och ta in nya kurser med högre betyg. Nackdelen här är att det tar längre tid. Skulle du endast behöva läsa svenska 3 då kan du göra det på heltid på fem veckor. Frågan är dock om du behöver ha så bråttom? för att antagning till UJIK sker, enligt vad jag vet, endast till höstterminen och du behöver därför inte ha ditt examensbevis från komvux innan sista kompletteringsdag i mitten av juni nästa år, alltså 2024.

    Studie- och yrkesvägledare