Alicia

    Hej, jag går just nu ett program och har gjort det i 1 år, det är slut nästa sommar alltså 2024. Men det är så att jag kommit in på 2 andra kurser som är på 1 år vardera på halvfart och jag tror jag hellre vill gå dom, dessa är även på 2 olika högskolor. Men hur går jag tillväga för att hoppa av programmet? Får jag med mina meriter därifrån ändå? Är det något som sker automatiskt eller något jag behöver ansöka om? Tänker att det är ju ändå en hel del högskolepoäng, gick även en kurs i somras på 50%. Tanken efter detta året är att söka på nytt till min drömutbildning som jag tyvärr inte kommit in på än. Så de högskolepoängen kan ju hjälpa mig lite men jag tänker om jag "blir av med dom" om jag inte gått klart programmet? Samt om de är något man ska spara på något sätt inför att söka jobb i framtiden? Jag känner mig just nu väldigt kluven i vad jag ska välja, allt känns så rörigt just nu, för är egentligen bara 1 av dom kurserna jag verkligen vill gå men jag behöver även gå den andra då för att komma upp i 100% för jag känner inte att jag klarar av att gå klart programmet plus läsa kursen jag verkligen vill utan det kommer bli för mycket. Eller ska jag bara gå klart programmet för det är det lättaste för mig och minst krångligt för jag slipper lära mig 2 nya plattformar samt ansöka och hålla på i allt detta med pedagogiskt stöd igen. Eller välja nåt jag hellre vill läsa blandat med en kurs som ändå är helt okej men lärosättet känns svårare?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du skriver bland annat om att du vill komma in på din drömutbildning och du tror att de högskolepoängen du har och kommer att hjälpa dig komma in på din drömutbildning men jag undrar hur du tänker kring det? Är det så att du tror att du får högre resultat på högskoleprovet på grund av att du har studerat mer och får ännu högre/bredare "allmän kunskap"? I så fall förstår jag. Men, annars, så ger inte högre antal högskolepoäng företräde, när man söker utbildning på grundnivå. Vilken är din drömutbildning? - du kan svara på den frågan om du vill.
    Om din drömutbildning ligger på grundnivån (på en svensk högskola eller universitet, alltså ej på avancerad nivå; exempel på utbildningar på avancerad nivå är magister- och masterprogram), då vinner du på att försöka höja ditt meritvärde (gymnasiala meriter) och göra högskoleprovet så många ggr du kan.
    Du frågar också om det är bättre att stanna kvar på programmet eller hoppa av programmet och läsa fristående kurser, men det är en fråga som du måste komma fram till svaret själv - utifrån din situation och dina framtida planer. Vilket program går du? Ligger de fristående kurser inom samma kunskapsområde som programmet? De två kurser som du nämner i din fråga (nya kurser, utanför programmen) ges på två olika högskolor, skriver du - är minst en av dem på distans? OBS! med distans bör du se upp för obligatoriska träffar. Det finns många distansutbildningar som har obligatoriska träffar på skolan.
    Du kan ta och skriva "plus-minus" lista där du i punktform kort noterar för- respektive nackdelar i varje alternativ; samråd med studievägledare på de institutioner där utbildningarna (mellan vilka du väljer) ges och med de personer i din omgivning som känner dig bäst. Men du behöver inte följa andras råd, utan du bör själv fatta de beslut som passar dig bäst.
    Om du bestämmer dig för att hoppa av programmet, kontakta studieadministratören på den institutionen där programmet ges för information om hur du "hoppar av" (avregistrerar dig).

    Studie- och yrkesvägledare