Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    målet med att ha betyget i matte 1c innan eleven börjar på gymnasiet, förstår jag utifrån din fråga, att hen ska kunna "försätta direkt med matematik 2c på gymnasiet" men det är inte alls säkert att eleven ska kunna göra det, även om hen får A i matte 1c redan innan hen börjar på gymnasiet. En gymnasieskola kanske har bara en mattelärare och hen har lektioner i matte 2c när "din elev" har obligatoriska kurser i årskurs 1, t.ex engelska 5 eller svenska 1 eller Idrott-och-hälsa1. Då kan inte eleven läsa matte 2c utan kommer att ha en "håltimme" och med det läsa på deltid och förlorar då också rätten till studiehjälp/studiebidrag från CSN (tråkigt nog); endast heltidsstudier ger rätt till studiehjälp på gymnasiet.
    Så, det kan finnas fler nackdelar än fördelar i att försöka redan innan gymnasiet få betyget i matte 1c. Prövning kostar också 500 kr per prövningsförsök. Det finns ingen garanti på att få godkänt betyg när man gör en prövning. Men vi säger att "din elev" gör prövning och får betyget E, eller D, eller C på prövningen. Då kommer det betyget ingå i elevens examensbevis från gymnasiet (sedan, när hen går ut år3 på gymnasiet). Jämför: om eleven läser matte 1c på gymnasiet kan hen få A i betyg om hen redan kan innehåll i kursen och få det högsta betyget ganska lätt så hen kan ha mer tid och ork till andra kurser som hen läser på gymnasiet och/eller ha mer tid för att utöva sin hobby eller träffa kompisar, läsa skönlitteratur eller göra annat som hen tycker om.
    Vi har fått den frågan flera gånger förut och kontaktade olika sakkunniga - både på skolverket och gymnasielärare i matematik, bland annat lärare på spetsutbildningar i matematik. "Spetsutbildningar" är tänkta för särbegåvade elever. Inom spetsutbildning i matte kan man klara av alla gymnasiekurser i matematik upp t o m matematik 5 och specialisering och även hinna börja läsa universitetsmatematik redan på gymnasiet. Lärare som undervisar i matematik på spetsutbildningen i matematik säger (alla som vi fått svar från) att de avråder från att komma till gymnasiet med godkänt betyg i gymnasie-mattekurserna. De råder till följande: att mattelärare på grundskolan "utmanar" eleven inom grundskolematte, ger eleven fler uppgifter, anmäler eleven till mattetävlingar mm. Skolverket säger också att läraren bör utmana särbegåvade elever "inom den vanliga undervisningen", alltså eleven ska inte behöva läsa nästa kurs för att känna att hen lär sig mycket och får djupa kunskaper i ämnet. Läraren bör möta varje elev på den nivå eleven är... säger skolverket.
    Utifrån svar från skolverket och från mattelärare, bl.a på spets i matte, avråder vi från att försöka få godkända betyg i gymnasiala kurser innan man börjar på gymnasiet. Eleven kan få stora nackdelar om hen gör det. Som jag uppgav ovan, så kan det bli så att på grund av hur schemat för hela skolan ser ut, kan eleven "tvingas till" att läsa på deltid och förlorar då också rätten till studiehjälpen från CSN.
    Men om eleven och vårdnadshavare ändå vill försöka få igenom en prövning, då hänvisar vi till utbildningsförvaltningen i den kommunen där eleven är folkbokförd. Det går också att se info om prövningar på komvux-webbar i de olika kommuner.
    Enligt skolverket, de som inte är gymnasieelever har rätt att göra prövning i hela Sverige. Då borde en grundskoleelev ha rätt att göra prövning i hela Sverige (är i alla fall min gissning). Grundskola har i alla fall inte rätt att ge betyg i gymnasiala kurser (detta också enligt svar från skolverket).
    Du/ni kan själva kontakta skolverkets upplysningstjänst, t.ex kan man ringa 08-52733200.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    P.S: allmän information om prövningar, en sammanställning, finns att ta del av på https://www.fragasyv.se/info/provning

    Studie- och yrkesvägledare