Elsa

    Hej! Jag har precis börjat nian och jag undrar hur hårt jag ska satsa. I 8an fick jag 300 i meritpoäng vilket räcker till det gymnasiet jag vill gå på. Jag vill gå Real gymnasiet (NB, sällskapsdjur och djursjukvård) där ligger "gränsen" på 100. Det jag undrar är hur hårt ska jag satsa? Känns kanske lite onödigt att försöka få A i alla ämnen när jag kan komma in ändå, eller? Jag kommer ju fortfarande göra mitt bästa och verkligen försöka hålla mitt A i matte. Eller ska man köra allt man har i nian ändå?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är bra att skaffa sig så bra Kunskaper som möjligt i alla ämnen man läser. Att komma in på gymnasiet är första steget; sedan ska man klara alla kurser i tre år... och sedan finns det är "livet efter gymnasiet", oavsett om du väljer att jobba direkt efter eller läsa vidare. Studier på gymnasiet är mer krävande än på grundskolan och studier på eftergymnasial nivå är mer krävande än gymnasiestudier. På en arbetsplats kan alla kunskaper man har komma väl till pass! Så, oavsett det faktum att du idag tycker att du kan lätt komma på den gymnasieskola och utbildning på den skolan som du planerar för, så tycker jag du bör göra ditt bästa (men inom rimliga gränser: du ska hinna sova, vila och ha fritid, träffa vänner, läsa böcker som inte är skol-/textböcker och göra annat som ungdomar i din ålder gör...).
    Vad gäller gymnasieval, så kan du fortfarande ändra dig och t o m ändra dig många ggr innan sista dagen i omvalsperioden senare på våren... Du kanske kommer på att du vill söka till en annan skola och ett annat program. Du kanske t o m blir tvungen att söka en annan utbildning (om den utbildningen du idag har bestämt dig för inte kommer att starta, till exempel). Det händer att gymnasieskolorna lägger ner (av olika anledningar). En sådan anledning kan vara lärarbrist.

    Så, mitt råd till dig är att du gör ditt bästa men utan att överanstränga dig. Kunskaperna är viktigare än betygen, är min åsikt. Men betygen bör ju spegla dina kunskaper, så om du har goda kunskaper så bör du få höga betyg.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elsa : Okej, tack så mycket för hjälpen!
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!