Helga

    Hej, min dotter går i åk 9 och ska snart välja gymnasium. Hon håller på med konståkning men tyvärr finns inte den inriktningen kvar på idrottsgymnasiet längre. Men blev då tipsad att läsa idrott och hälsa med inriktning specialidrott som tillval. Vilka gymnasium i Stockholm erbjuder detta?

    • Milla : Det finns några gymnasieskolor som erbjuder NIU i Konståkning men tyvärr inte i Sthlm, utan närmaste skola finns i Uppsala. Jag kommer nu skriva ett svar till dig.

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hejsan,
    du/ni får gärna ringa till 072-3896190 tel.nr till Fredrik som är idrottsansvarig på Stockholms Idrottsgymnasium. Upplägget på den gymnasieskola är sådan att din dotter kommer vara "lektionsfri" varje tisdag och torsdag förmiddag och då kan hon antingen träna på egen hand, träna med en "egen tränare" eller syssla med skolarbete (läxläsning) och då ha extratid för att träna på kvällstid och helger (träna i sin förening). Sedan har den skolan också stor förståelse om eleven behöver åka iväg på tävlingar t.ex. Någon konståkningstränare har inte skolan men det upplägget (se ovan) kan funka.
    Ang.kurser så är det den vanliga Idrott och hälsa 1 i årskurs 1 (som ingår som obligatorisk kurs i alla nationella gymnasieprogram i Sverige, för alla elever, alltså) men i årskurserna 2 och 3 läser eleven 200poäng (inom Individuellt val) kurser i specialidrott. Skolans presentation ser du på gymnasieguiden.se/gymnasium/stockholms-idrottsgymnasium

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    NIU, nationellterkänd idrottsutbildning i konståkning finns på några gymnasieskolor men tyvärr inte i Stockholm, utan den närmaste sådan skola finns i Uppsala - se gymnasieguiden.se/gymnasium/celsiusskolan
    Exempel på andra gymnasieskolor som enligt de uppgifter jag har erbjuder NIU i konståkning:
    Kommunala gymnasieskolor i Karlskrona - se uppgifter om de skolorna (presentationerna) på gymnasieGuiden.se&Karlskrona
    Filbornaskolan i Helsingborg
    Sandagymnasiet i Hiskvarna (Jönköpings kommun)
    Malmö Idrottsgymnasium
    Luleå gymnasieskola
    **********
    Om eleven vill gå på gymnasiet just i Stockholm, där gymnasieskolorna med NIU i konståkning saknas, då kan eleven söka till de skolorna som erbjuder NIU i andra idrotter (för att på de skolorna lär kurserna i specialidrott erbjudas - ofta som Individuellt val i årskurserna 2 och 3).
    Följande gymnasier i Sthlm erbjuder NIU i "någon idrott" (i alla fall enligt de uppgifter jag har tillgång till):
    Stockholms idrottsgymnasium
    Midsommarkransens-gymnasium
    Sjölins Södermalm
    Kunskapsgymnasiet Globen
    Fryshusets-gymnasium
    Bromma-gymnasium

    Studie- och yrkesvägledare