Elev
    Tydligen räknar de inte med utökade kurser för psykologprogrammet så jag behöver höja mina andra betyg för ett ökat meritvärde. Hur gör jag det? Kan jag göra det via Komvux eller har det ändrats? Jag fick C i de ämnen jag skulle vilja höja mitt betyg i, så jag har en fullständig (utökad) examen.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hannah-Josefina!
    Det som jag i första hand rekommenderar är att du gör Högskoleprovet så många ggr du kan. Högsta resultat kommer att gälla!
    Du kan också försöka hitta var du kan göra prövningar; hen som inte är gymnasieelev får göra prövningar i alla de olika svenska kommuner/städer (alltså i hela Sverige, oavsett vilken kommun hen är folkbokförd).
    Att komvux skulle ge dig plats på kurserna (att läsa om kurserna, alltså) när du har godkända betyg i dem, har jag tyvärr väldigt svårt att tro. Du får givetvis söka och jag hoppas du får plats på någon av kurserna men jag blir inte förvånad om du inte får plats på någon av kurserna. Det är nämligen så att komvux bör ge utbildningsplatser när personen inte har de kunskaperna som kursen avser att ge och har man godkänt betyg då har man de kunskaperna ... så det är oftast så komvux resonerar och svarar PLATSBRIST.
    Att U-kurser räknas endast i 2 fall: om de ger meritpoäng eller krävs för särskild behörighet är en regel som gäller alla svenska högskoleutbildningar, inte endast psykologprogrammet.

    Liselotte