Elev

    Hej! Jag har ansökt till psykologprogrammet med meritvärde 19.61 och nu är jag reserv. Jag funderar på att höja mitt meritvärde, jag har Eng 6 (utökad kurs), matte 3 och 4 (som jag läste på Komvux), jag undrar om det är ett bra ide att läsa upp engelska 7? Kommer jag att få 1.0 meritpoäng? Samtidigt vill jag prova göra högskoleprovet. Jag undrar även om det är möjligt är göra prövning på Arabiska 3–4 som "Moderna Språk"? och därmed få 1,5 poäng. Jag skrev alla lösningar som jag har hitta (kommer naturligtvis inte kunna göra alla) men jag undrar om ni har andra tips för hur kan jag höja mitt meritvärde. Tack

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    att göra Högskoleprovet är en jättebra idé, då kommer du prövas i HP-urvalet.
    Vad gäller meritpoäng, så har du redan 1.0 meritpoäng (av 2.5 möjliga) för matematik 3 och 4, så du kan bara få ännu 1.5 till och engelska 7 ger 1.0 meritpoäng. Återstående 0.5 meritpoäng skulle du kunna få för moderna språk 3 eller för matematik 5 eller för matematik specialisering. Läs gärna information om meritpoängen för dig med examensbevis från gymnasiet eller från komvux på gymnasieguiden.se/reportage/meritpoaeng
    För att höja ditt meritvärde kan du även göra prövningar i de kurser som ingår i ditt examensbevis. Kan vara svårt att hitta var man kan göra prövningar. Kan också vara svårt att på egen hand förbereda sig så att man har höga betyg. Du behöver sikta på så höga betyg som möjligt. Även om du läser t.ex Eng 7 på komvux sikta på så högt betyg du kan för att betyget kommer även räknas in i ditt snitt/jämförelsetal och på så sätt kan höjningen bli både högre än + 1.0 men också lägre (vid lägre betyg).
    Mina råd till dig är följande:
    1. gör högskoleprovet (så många ggr du kan) - högsta resultat kommer att gälla
    2. söker på komvux läsa engelska 7 (under alla omständigheter är det bra att kunna mer engelska)
    3. se om du hittar var du skulle kunna läsa moderna språk 3 eller om du har kunskaperna redan eller kan skaffa dem på egen hand var du kan göra prövning i moderna språk 3. Om du gör prövningar i moderna språk 3 och 4 och får höga betyg, då kan du skippa läsa engelska 7 (för att max meritpoäng är 2.5) men å andra sidan, så är det ju bra att kunna så mycket engelska som möjligt! Du förlorar inget på att ansöka om att få läsa eng 7 på komvux (se om du kommer in på den kursen).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Hej! tack så mycket för svaret det hjälpte verkligen, jag kommer att göra högskoleprovet i första hand. Men nu undrar jag över en annan sak, vad skulle funka bäst tycker du: att läsa arabiska som modern språk (om det finns i min hemkommun) och garantera bra/högt betyg eftersom jag kan mycket och det är mitt modersmål. Eller läsa eng 7 men jag garanterar inte högre än D då jag är inte så bra på engelska och är rädd att det sänker meritvärdet. Om jag ska läsa arabiska det kommer dröja länge eftersom jag måste läsa alla steg 1--4 eller hur? och om jag läser eng 7 kommer det att ta mindre tid. Så jag vet inte hur jag ska tänka för att kommer med bästa lösning :(.
    • Milla : Du kommer inte sänka ditt meritvärde även om du endast får E i engelska 7, du kommer höja det, men inte så mycket som + 1.0 men det blir ändå en höjning. Under alla omständigheter är det bra att kunna mer engelska. ... Se om du hittar var du kan läsa Arabiska som moderna språk: du behöver inte börja med Arabiska 1, utan kan direkt börja med Arabiska 3 om komvux erbjuder läsa arabiska vilket är ganska otroligt om komvux skulle göra det. Det är mycket ovanligt att komvux skulle erbjuda läsa arabiska. Några få gymnasieskolor har arabiska som valbara kurser men att komvux skulle erbjuda läsa arabiska är mycket ovanligt. Det som är mer realistiskt är att du gör Prövning i Arabiska 3 (och kanske också 4). Se om du hittar var du kan anmäla dig till en prövning i Arabiska 3. Som icke-gymnasieelev får du göra prövningar i alla de olika svenska städer/kommuner (behöver inte vara där du bor eller är folkbokförd i).
    • Elev : Okej så även om jag läser moderna språk eller engelska 7 kommer jag ändå höja meritvärdet oavsett betyg. Jag har hittat en hemsida som heter Arena Utbildning som erbjuder arabiska som moderna språk , jag undrar om det gäller eller måste det vara komvux? tack
    • Milla :

      Du höjer ditt meritvärde MER om du får högre betyg i engelska 7 och/eller Moderna språk 3 och/eller 4. Men höjningen får du även för betyget E, dock blir höjningen mindre för att lägre betyg sänker ditt jämförelsetal (snittbetyg) men på grund av att meritpoängen plussas på (läggs till) ditt snittbetyg, då kommer du ändå få viss höjning av ditt meritvärde. ... Vad gäller arabiska som moderna språk och Arena utbildning, så står det på arenautbildning.se/ansökan att du gör ansökan "hos din kommun som bestämmer om du får gå utbildningen eller inte", det är alltså komvux i din kommun som bestämmer om de köper kursen för dig hos Arena utbildning eller inte. Du har, om jag förstår dig rätt, fullständig gymnasiekompetens i form av examensbevis från gymnasiet. Därför är det mindre troligt att komvux kommer kosta på sig att köpa kurserna för dig - tyvärr. Komvux har begränsade resurser och måste prioritera. Du har givetvis rätt att göra ansökan men bli beredd att du får Nej som svar på din ansökan hos komvux. Det är lite mer troligt att komvux skulle ge dig plats på engelska 7 (om kursen ges "i egen regi", alltså av komvux i din kommun och inte behöver köpas in...) men även det kan inte garanteras, för att du redan är behörig och engelska 7 krävs, förresten, inte till någon svensk utbildning; engelska 7 läser man för att kunna mer engelska och ofta för att kunna få 1.0 meritpoäng men inte för att få formell behörighet (jo, kanske... om man saknar poäng för att få ut examensbevis, så kostar det ju komvux "samma pengar" att ge plats på eng 7 eller på en annan 100poängs-kurs... då kan man få läsa engelska 7). Men de som redan är behöriga till "sin" högskoleutbildning brukar, tyvärr, inte få plats på komvux. Komvux hänvisar till att göra högskoleprovet för att prövas i HR-urvalet, och till att göra prövningar för att höja meritvärdet.

    Läs alla kommentarer