Evelin
    Hej! När jag gick ut gymnasiet hade jag g i idrott A. Jag gick ut 2010 och då var det ämnet ett kärnämne? Men det är det inte längre? Jag funderar nämligen på att göra en provning i idrott 1, morsvarar det då idrott a? Jag lästr uttökad idrottskurs och fick då mvg, men de räknas inte in när kag söker? Jag läste också itökade kurser och fick där bättre betyg. Så, ursäkta alla dessa frågor, det jag undrar är väl kort och gott om det lönar sig att göra en prövning i idrott om det inte kommer höja mina betyg?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Evelin!

    Om du redan gått ut gymnasiet och fick ditt examensbevis, får du vända dig till alla de olika ställen där undervisning i kursen idrott och hälsa 1 finns - olika gymnasieskolor- både din gamla skola och andra gymnasieskolor, och till prövningsenheten i en valfri kommun. I ditt examensbevis kommer inget att ändras, men det högre betyget kommer att räknas in i stället för det lägre betyget - i fall du får högre betyget på prövningen än det som finns i ditt examensbevis.
    Och du kan göra en prövning för den kurs som motsvarar idrott och hälsa a dvs. idrott och hälsa 1.

    Läs gärna detta om prövning.

    Om du tagit examen innan 2010 så räknas betyget i idrott och hälsa endast om det höjde ditt meritvärde. På Antagning.se kan du läsa mer om vad som gäller för dig osm tagit examen efter 2010.

    Mitt tips är att kontakta antagning.se med din fråga om det skulle gynna dig samt beskriva vilken utbildning du ska söka. Eftersom att om du kompletterar med "nya" kurser så kan det vara annat som gäller.

    Ledsen att jag inte kan ge dig ett mer konkret svar. Jag återkommer om jag får mer information.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare