Daniel SYV

    Hej Sheila;

    för att bli behörig till högskola/universitet i Sverige mäste man alltid uppnå Grundläggande behörighet; har du Slutbetyg från gymnasiet? eller Examensbevis? Eller möjligtvis gymnasial utbildning från utlandet?
    ********
    Med den lilla info som du uppger i din fråga - är det omöjligt för oss att svara på din fråga.
    Vad vill du studera?
    Vad har du fått för betyg?
    Har du pratat med SYV och Rektor på komvux?
    Du måste berätta mycket mer för att vi ska ha en rimlig chans att svara på din fråga och bistå med hjälp.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sheila,
    de betyg du fick gäller - på obestämd tid framöver, men endast som "enskilda betyg" - betyg i enstaka kurser.
    Men för att bli behörig till eftergymnasial utbildning måste man uppnå olika typer av behörighet - grundläggande/allmän behörighet och ofta också Särskild behörighet, som är specifik för just den utbildning du söker just då.
    Om du berättar om vilken/vilka utbildningar du vill komma in på (sätt helst snabba/direkta länkar till info om utbildningar) kan vi se vilken behörighet som krävs.
    Vi måste också veta vad heter det utbildningsdokumentet du fick på gymnasiet och/eller på komvux. Uppge helst alla de olika namn på alla de utbildningsdokumen som du fick.
    Om du inte vill eller kan inkomma med den info som krävs för att vi ska kunna svara på din fråga, kan vi i s fall tyvärr inte vara behjälplig. Vi kan ju inte gissa eller bara "ta saker ur tomma intet..." /hitta på/.
    Du har alltid rätt att träffa studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Är du missnöjd med den hjälpen du får på komvux - vänd dig till Rektor på komvux.
    Vänligen

    ANNA