Saga

    Hej! Jag läser redan lärarprogrammet start HT20 (30HP HT20), VT21 har jag sökt fristående kurser på Fler vägar in och hoppas jag blir antagen på 45 HP. I sommar vill jag även läsa fler fristående kurser, räknas sommarterminen som en egen termin med 30+15 HP som maximum? Så alltså, rent krasst sett, kan jag läsa: 45 HP VT21 45 HP Sommar21 45 HP HT21? Eller delas sommaren upp mellan VT och HT, poängmässigt? Räknas sommarterminen som en egen termin? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Information som svarar på frågan om poäng på sommaren på svenska lärosäten finns på antagning.se bland FAQ. Det står att det är max 23 hp som man kan läsa under sommaren. I praktiken är det dock 22,5 för att det finns ju knappt kurser så det skulle kunna bli 23 hp exakt. Kurserna brukar vara på 15 hp och på 7,5 hp... så jag förstår inte riktigt hur man skulle kunna få 23 hp... men det är inte så stor skillnad på 22,5 och 23 hp. Där går i alla fall gränsen. Se skärmdump, nedan:
    från webbplasen www.antagning.se

    Ang.45 hp per termin, VT och HT, så kan man i praktiken läsa fler poäng. Det som sker att man blir Antagen till max 45 Nya hp, men inom programmet som man, sedan tidigare, läser - har man platsgaranti på kurser, så man kan fortsätta läsa på sitt program och komma in på ännu 45 hp nya kurser. Hur man ska hinna och orka läsa alla dem och få godkända betyg, är det en annan fråga... men teoretiskt sett kan man läsa väldigt många hp per en och samma termin. Man bör i så fall söka till de nya kurserna i första hand och lägga de kurser som ingår i pågående program längre ner, som lägre prioriterade för att där blir man ändå antagen (inom platsgaranti på programmet).