Elev

    Hej! Är utbildad förskollärare, men drömmer om arbetet i ekonomi exempel redovisning, revisor, lön. Jag har dock inte läst ma3b så vad jag förstår är det svårt att ta ut en examen på universitetet. Jag gillar distans och såg att mdh har att man kan bygga sin egen examen i företagsekonomi. Jag behöver lite hjälp med hur/vilka kurser behöver jag läsa för att kunna arbeta med detta som jag nämnde i framtiden? Många nämner X antal hp i ditten och datten, men jag fattar ingenting utan föredrar att få konkret på vad för kurser som ska läsas. Om jag läser alla kurser som står på deras hemsida får jag då en examen i företagsekonomi och kan jobba med det jag nämnde eller hur gör man? https://www.mdu.se/utbildning/fortbildning/ekonomi-organisation-och-marknadsforing/bygg-din-examen-i-foretagsekonomi

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    att läsa kurser för en kandidatexamen på heltid tar tre läsår. Läser man på deltid, tar det längre tid, t.ex om man läser på halvtid tar det 6 läsår... så tänk på att det kan bli lång väg till examen. Det kan, alltså, vara bättre att läsa ett vanligt kandidatprogram som är en 3-årig utbildning. Oavsett vad någon annan säger till dig så är det institutionen som bestämmer (den institutionen där du vill ta ut din examen), så du får därför gärna göra planering mot examen tillsammans med studievägledare på den institutionen där du vill ta ut din examen.
    Du skriver i din fråga om att du drömmer om "arbetet i ekonomi exempel redovisning, revisor, lön". De flesta yrken inom ekonomi är, i Sverige, icke-reglerade; det betyder att arbetsgivare får anställa vem de vill, med vilken utbildning som helst och detta gör det mycket svårt att ge råd kring vilken utbildning man bör skaffa sig.
    Undantagna inom ekonomiyrken är Civilingenjör (examen från civilingenjörsprogrammet krävs) och Auktoriserad revisor, som det tar lång tid att bli och i grunden måste man ha minst 3-årig utbildning på universitetsnivå med huvudämnet ekonomi. Övriga yrken inom ekonomi är, alltså, icke-reglerade. Vår erfarenhet är att många ggr vinner man på att läsa en kortare och mer praktisk utbildning (inom yrkeshögskola) och på 1,5 eller 2 år ta ut yrkeshögskoleexamen. Du får gärna kika på ett antal yrkeshögskoleutbildningar:
    utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/lone-och-ekonomikonsult
    utbildning/salj-marknadshogskolan/key-account-manager
    utbildning/nbi-handelsakademin/inkop-supply-management
    utbildning/ihm-business-school/e-commerce-logistiker
    utbildning/affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom
    utbildning/hermods-yrkeshogskola/account-manager-hallbar-forsaljning
    utbildning/ihm-business-school/account-manager-b2b
    utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/lönespecialist
    utbildning/ihm-business-school/international-account-manager
    utbildning/ihm-business-school/ekonomi-redovisnings-konsult
    utbildning/ihm-business-school/key-account-manager
    ****
    Om du vill få ut kandidatexamen i Företagsekonomi från ett svenskt lärosäte, så måste du ha minst 90 högskolepoäng i ämnet Företagsekonomi, godkänt betyg i en kandidatkurs med rätt inriktning och totalt 180 högskolepoäng "i bagaget"; det kan hända att ännu 30 hp måste du ha i något "närliggande ämne" som t.ex ekonomi eller redovisning eller beskattning... och det är ofta möjligt att ha 60 hp "valfria kurser" men samråd gärna med studievägledare på den institutionen där du vill ta ut din examen. Du kan få olika svar från olika lärosäten (på samma fråga)... detta för att det är ganska mycket som varje lärosäte får bestämma lokalt, på sitt eget lärosäte.

    Du frågar också om gymnasiekursen matematik 3b... till ekonomiutbildningar på universitetsnivå, i Sverige, brukar godkänt betyg i matematik 3b eller 3c krävas. Du får se i behörighet till varje utbildning vad som krävs. jag blir förvånad om matte 3 inte skulle krävas... Men inom yrkeshögskola brukar det räcka med matte 2 (för utbildningar inom ekonomi). Det kan t o m vara möjligt att hitta några yrkeshögskoleutbildningar inom ekonomi som inte ens skulle kräva matte 2, utan skulle "nöja sig" med matte 1.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Stort tack för svar Milla! Svaret hjälpte mig mycket! :)
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!