Elev

    Hej! Jag är samhällsvetare från gymnasiet. Min stora dröm är att arbeta med meteorologi, gärna programleda där jag berättar om vilket väder det blir. Dock har jag ej behörighet för program som kräver naturämnen som Kemi, fysik, matematik, m.m. och har väldigt svårt för dessa ämnen, så basår är uteslutet för min del. Jag undrar om det finns något annat sätt att få arbete som meteorolog eller har mina drömmar gått i stupet? :'(

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det vi vet om yrket Meteorolog berättar vi i presentationen på framtid.se/yrke/meteorolog Inför den utbildning som krävs för att kunna bli en meteorolog (i alla fall så är det i Sverige) ska man ha "naturvetenskaplig gymnasiebehörighet" (som regel, behöver man ha godkända betyg i gymnasiala kurser fysik2 och matematik4). Att i Sverige kunna bli meteorolog på ngt annat sätt tror jag inte är möjligt; känner i alla fall inte ngt annat sätt än via universitetsstudier i fysik men påbyggnad (på avancerad nivå) i meteorologi.
    Du skriver i din fråga om att du vill presentera vädret "på TV". Jag tänker på att du kanske i första hand är intresserad av yrket Programledare. Många programledare är i grunden journalister, så det kanske utbildning i journalistik som du kan titta på, är mitt tips.

    Studie- och yrkesvägledare